Record Details

Сутність і специфіка феноменів державно-громадського і громадсько-державного управління загальноосвітнім навчальним закладом у підручнику для керівника

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166272/
 
Title Сутність і специфіка феноменів державно-громадського і громадсько-державного управління загальноосвітнім навчальним закладом у підручнику для керівника
Сущность и специфика феноменов государственно-общественного и общественно-государственного управления общеобразовательным учебным заведением в учебнике для руководителя
The essence and the specific of the phenomena of the state-public and public-state administration of a comprehensive educational institution in the textbook for a headmaster
 
Creator Онаць, Олена Миколаївна
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто проблему державно-громадського та громадсько-державного управління в освіті та загальноосвітньому навчальному закладі як демократичних форм управління; розкрито сутність і специфіку їх феноменів, визначено їх спільні та відмінні ознаки; здійснено авторське порівняння особливостей і відмінностей між ними; з’ясовано, що обидва типи управління взаємно пов’язані та відрізняються домінуванням однієї із структур; представлено позицію керівників щодо державно-громадського та громадсько-державного управління у загальноосвітньому навчальному закладі; окреслено умови та перспективи впровадження громадсько-державного управління в практику.
В статье рассмотрена проблема государственно-общественного и общественно-государственного управления в образовании и общеобра- зовательном учебном заведении как демократических форм управления; раскрыто сущность и специфику их феноменов, определено их общие и различные признаки; совершено авторское сравнение особенностей и раз- личий между ними; выяснено, что оба типа управления взаимно связаны и отличаются доминированием одной из структур; представлено позицию ру- ководителей относительно государственно-общественного и общественно- государственного управления в общеобразовательном учебном заведении; очерчено условия и перспективы внедрения общественно-государственно- го управления в практику.
In the article, the problem of the state-public and public-state administration in education and educational institution as democratic forms of government, as a new management paradigm that has to replace the administrative and bureaucratic system of education management that does not meet the requirements of modern society is covered. The essence and the specific phenomena of democratic management models is considered by the author as a coherent interaction between the state and the community in the management of education and educational institution whereas both types of control are interrelated, that is their common feature. The authored comparison of the features and the differences between them demonstrated that they differ in the dominance of one of the structures: if the influence of the state is prevailing, such control will be state-public; if the public dominates, then the management will be public-state. The differences between them lie in the fact that public-civil management has a vertical construction, is under state control and dictates terms for lower organizations. Social and public administration is carried out horizontally by the civil society structures and that it is the demonstration of democracy. This article presents a reasoned position of the heads of educational institutions as professionals who have to implement the democratic management model; it was found out that the supporters of public-state form of administration is the majority, though not all of them are prepared for a new form of leadership. The author outlines the necessary conditions that enable the implementation of the state and public administration, including a substantial improvement of the legal framework, promotion of active community participation in the direct management education around the vertical control, self-organizing communities under civil administration, professional competence and readiness of a headmaster and managers of a comprehensive educational institution at various levels to share their responsibilities and cooperate with the community.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166272/1/Onats.pdf
- Онаць, Олена Миколаївна (2016) The essence and the specific of the phenomena of the state-public and public-state administration of a comprehensive educational institution in the textbook for a headmaster Проблеми сучасного підручника (16). pp. 277-290.