Record Details

Генеза наукових підходів забезпечення якості шкільного підручника фізики

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166254/
 
Title Генеза наукових підходів забезпечення якості шкільного підручника фізики
Genesis of the scientific approaches to ensuring the quality of a physics textbook for school
 
Creator Головко, Микола Васильович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті досліджується проблема забезпечення якості підручника фізики як основного елемента навчально-методичного забезпечення та засобу реалізації оновленого змісту навчання. Обґрунтовано, що формування процедур експертизи підручника є одним із пріоритетів вітчизняної дидактики фізики на всіх етапах розвитку шкільної фізичної освіти. На основі історикометодичного аналізу висвітлюється ґенеза наукових підходів щодо розвитку системи дидактичних вимог як першочергової умови створення якісної навчальної книги для загальноосвітньої школи. Акцентовано увагу на посиленні культурологічного наповнення категорії якості підручника фізики, який нині розглядається не лише як універсальний засіб ретрансляції змісту, визначеного навчальною програмою з фізики, а насамперед як цілісна дидактична система, спрямована на досягнення цілей шкільної фізичної освіти. Наголошується на зростанні актуальності пошуку механізмів удосконалення процедури експертного відбору як одного з ключових етапів процесу підручникотворення, розроблення науково обґрунтованих критеріїв оцінки якості шкільного підручника фізики.
The article deals with the problem of a textbook on physics as the basic element of the teaching and methodological provision and a means of implementing the revised learning content. It was proved that the formation of examination procedures manual is one of the priorities of the national physics didactics at all stages of development of school physical education. Based on the historical and methodological analysis, the author highlights the genesis of scientific approaches to the development of didactic requirements as priority conditions to create high-quality textbooks for secondary schools. The attention is focused on enhancing a cultural studies content of the category of the quality of a physics textbook, which is now seen not only as a the necessary retransmission of the content-based curriculum in physics, but also, above all, as a complete didactic system, aimed at achieving the objectives of school physical education. It was emphasized on increasing the relevance of search mechanisms for improving the procedure of selection experts as one of the key stages of textbooks, development of the scientifically based criteria for assessing the quality of a textbook on physics.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166254/1/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%BE_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2016.PDF
- Головко, Микола Васильович (2016) Genesis of the scientific approaches to ensuring the quality of a physics textbook for school Проблеми сучасного підручника (16). pp. 69-80.