Надбання українських психологів у галузі індивідуалізації шкільного навчання у 1960 - 1980-ті роки
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/166185/
|
|
Title |
Надбання українських психологів у галузі індивідуалізації шкільного навчання у 1960 - 1980-ті роки
Приобретение украинских психологов в области индивидуализации школьного обучения в 1960 - 1980-е годы Acquisition of Ukrainian psychologists in the field of teaching yndyvydualyzatsyy ruler in 1960 - 1980 e-Years |
|
Creator |
Дічек, Наталія Петрівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
У контексті висвітлення впровадження індивідуалізації в шкільний навчально-виховний процес розкрито малодосліджений аспект - здійснений у 1960-1980-ті роки внесок у цей процес українських психологів. Окреслено провідні напрями, методи й результати досліджень у галузі педагогічної психології, психології особистості, соціальної психології, що стосувалися індивідуалізації навчання (вивчення творчого потенціалу учнів, їхніх інтересів і здібностей, врахування мотивів навчальної діяльності, міжособистісних стосунків, виявлення і розвиток обдарованості і творчого мислення). Аналіз психолого-педагогічного доробку українських науковців засвідчив розширення спектру їхніх досліджень у напрямі забезпечення реалізації індивідуалізованих потреб і мотивів навчання школярів, що доводить поступове формування у цей час підґрунтя для встановлення парадигми особистісно-орієнтованої освіти.
В контексте освещения внедрения индивидуализации в школьный учебно-воспитательный процесс раскрыто малоисследованных аспект - осуществлен в 1960-1980-е годы вклад в этот процесс украинских психологов. Определены ведущие направления, методы и результаты исследований в области педагогической психологии, психологии личности, социальной психологии, касающиеся индивидуализации обучения (изучение творческого потенциала учащихся, их интересов и способностей, учет мотивов учебной деятельности, межличностных отношений, выявление и развитие одаренности и творческого мышления). Анализ психолого-педагогического наследия украинских ученых показал расширение спектра их исследований в направлении обеспечения реализации индивидуализированных потребностей и мотивов учения школьников, доказывает постепенное формирование в это время почву для установления парадигмы личностно-ориентированного образования. In the context of the implementation of the individualization of lighting in the school educational process disclosed unexplored aspect - carried out in 1960-1980-ies contributed to this process of Ukrainian psychologists. Identified several directions, methods and results of research in the field of educational psychology, personality psychology, social psychology, relating to the individualization of learning (study of the creative potential of students, their interests and abilities, taking into account educational activity motivation, interpersonal relationships, identification and talent development and creative thinking).Analysis of the psychological and pedagogical heritage of Ukrainian scientists showed expansion of the range of their research in the direction of ensuring the implementation of the individualized needs and motives of the doctrine of schoolboys, shows the gradual formation of the soil at this time to establish a paradigm of learner-centered education. |
|
Publisher |
Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка
— — |
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/166185/1/%D0%A3%D0%94%D0%9A%20373.%20%D0%9D.%D0%9F.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2016) Acquisition of Ukrainian psychologists in the field of teaching yndyvydualyzatsyy ruler in 1960 - 1980 e-Years Chernigov Journal of National Teaching University (133). pp. 48-55. |
|