Record Details

Проективний малюнок як засіб вивчення політичних практик молоді

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166170/
 
Title Проективний малюнок як засіб вивчення політичних практик молоді
Проективный рисунок как способ изучения политических практик молодежи
Projective drawing as the research instrument of youth political practices
 
Creator Скнар, Оксана Миколаївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
303 Methods of the social sciences
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
 
Description Окреслено потенціал використання проективної методики «психологічний малюнок» для дослідження особливостей громадянських (політичних) практик молоді. Визначено переваги й обмеження застосування проективних методик. Розкрито сутність проекції як основного механізму, що діє. Обґрунтовано доцільність залучення проективних методик для вивчення мало усвідомлюваних аспектів політичних ставлень молоді (до влади, до себе, до інших громадян). Доведено ефективність і правомірність використання малюнку як засобу вивчення політичної картини світу молоді. Проективний малюнок розглянуто як спосіб експлікації політичної картини світу, що надає інформацію у вигляді графічних символів. Визначено критерії оцінки малюнків, що дозволяють виокремити політичні практики позиціонування молоді у сферах взаємодії «Я – влада», «Я – інші», «Я – суб’єкт взаємодії». Виявлено тенденцію переважання емоційно-оцінних, ірраціональних практик оцінювання влади. З’ясовано, що в політичній картині світу молоді практично порівну представлені способи авторитарної (влада «зверху») та демократичної (влада «поруч») взаємодії з владою з невеликим переважанням авторитарного. На основі якісного аналізу малюнків виокремлено види політичних практик у політичній картині світу студентства. Ставлення до себе як суб’єкта політичної взаємодії визначає міру активності – пасивності громадянських (політичних) практик молоді. З’ясовано, що для пасивних практик характерним є зміщення акценту із себе на дії влади. Виявлено тенденцію увиразнення палітри протестних практик, практик відсторонення та емоційно негативно заряджених практик самоставлення у молодіжному дискурсі на тлі переважної відсутності позитивних способів взаємодії з владою.
The potential of use of the projective technique «psychological drawing» for research of features of civil (political) practices of youth is discussed. Advantages and limitations of application of projective techniques are identified. Essence of projection as a basic operating mechanism is discussed. Expedience of projective techniques application in research of slightly realizable aspects of political attitudes of youth (to power, to themselves, to other citizens) is substantiated. Efficiency and legitimacy of application of drawing as an instrument in research of political picture of the world of young people is proven. Projective drawing is considered as a method of explication of political picture of the world which provides information in form of graphic symbols. Criteria of evaluation of drawings which allow to select political practices of positioning of young people in the spheres of interaction «authorities and I», «others and I», «I am a subject of cooperation» are defined. The tendency of predominance of emotionally evaluative, irrational practices of evaluation of authorities is discovered. It is found out that in the political picture of the world of young people authoritarian (power «from above») and democratic (power «alongside») modes of interaction are practically equally presented with slight predominance of authoritarian. The types of political practices in the political picture of the world of students are defined based on the results of qualitative analysis of drawings. Attitude toward self as a subject of political interaction determines the level of activity – passivity of civil (political) practices of young people. It is found that for passive practices displacement of accent from self to the activities of authorities is typical. The author discovered the tendency of dominance of palette of protest practices, practices of withdrawal and emotionally negatively charged practices of self-attitude in youth’ discourse in the evidence of mostly absent positive methods of interaction with authorities.
Очерчено потенциал использования проективной методики «психологический рисунок» для исследования особенностей гражданских (политических) практик молодежи. Определены преимущества и ограничения применения проективных методик. Раскрыта сущность проекции как основного механизма, который действует. Обоснована целесообразность привлечения проективных методик для изучения мало осознаваемых аспектов политических отношений молодежи (к власти, к себе, к другим гражданам). Доказана эффективность и правомерность использования рисунка как средства изучения политической картины мира молодежи. Проективный рисунок рассмотрен как способ экспликации политической картины мира, который предоставляет информацию в виде графических символов. Определены критерии оценки рисунков, которые позволяют выделить политические практики позиционирования молодежи в сферах взаимодействия «Я – власть», «Я – другие», «Я – субъект взаимодействия». Обнаружена тенденция преобладания эмоционально-оценочных, иррациональных практик оценивания власти. Выяснено, что в политической картине мира молодежи практически поровну представлены способы авторитарного (власть «сверху») и демократического (власть «рядом») взаимодействия с властью с небольшим преобладанием авторитарного. На основе качественного анализа рисунков выделены виды политических практик в политической картине мира студенчества. Отношение к себе как к субъекту политического взаимодействия определяет меру активности – пассивности гражданских (политических) практик молодежи. Выяснено,что для пассивных практик характерным является смещение акцента с себя на действия власти. Обнаружена тенденция акцентирования палитры протестных практик, практик отстранения и эмоционально негативно заряженных практик самоотношения в молодежном дискурсе на фоне подавляющего отсутствия позитивных способов взаимодействия с властью.
 
Publisher ДВНЗ "УМО", ВГО "Арт-терапевтична асоціація"
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166170/2/%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%95%D0%9A%D0%A2-%D0%9C%D0%90%D0%9B-%D0%97%D0%90%D0%A1%D0%86%D0%91-%D0%92%D0%98%D0%92%D0%A7-%D0%9F%D0%A0%D0%90%D0%9A%D0%A2%D0%98%D0%9A.pdf
- Скнар, Оксана Миколаївна (2015) Projective drawing as the research instrument of youth political practices Простір арт-терапії, 1 (17). pp. 30-45. ISSN 2310-3159