Record Details

Універсальність педагогічного новаторства В.О. Сухомлинського

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166139/
 
Title Універсальність педагогічного новаторства В.О. Сухомлинського
Универсальность педагогического новаторства В.О. Сухомлинского
Universality of pedagogical innovation of V.А. Sуchоmlinskiy
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
9 Geography. Biography. History
93/94 History
 
Description Проаналізовано педагогічний феномен розробленої В. О. Сухомлинським виховної концепції, втіленої в діяльності Павлиської школи з погляду її новаторського потенціалу й універсальності ідей. Виділено дві групи його новаційних здобутків: на рівні ідей та методично-прикладні. Акцентовано увагу боротьбі Сухомлинського за право на існування та визнання своїх ідей, які не були стандартними для радянського світогляду: глибока істинна народність позиції, близькість до традицій української культури, визнання освітнім пріоритетом і найвищою цінністю особистість дитини. Зазначено, що В. О. Сухомлинський став своєрідним продовжувачем філософської кордоцентричної традиції Г. С. Сковороди засобами педагогіки, стверджуючи, що в розвитку внутрішнього світу дитини джерелом людяного серця є творча праця (що є свідченням нерозривного зв'язку моральних традицій українців. Указано на новаторство в галузі встановлення і підтримання шкільно-сімейних традицій виховання, на створення В. О. Сухомлинським "Батьківської школи", відстоювання ним пріоритету сімейного, батьківського виховання. Підсумовано, що комплекси новаторських ідей В. О. Сухомлинського мають універсальне педагогічне значення.
Проанализирован педагогический феномен разработанной В. А. Сухомлинским воспитательной концепции, воплощенной в деятельности Павлышской школы с точки зрения ее новаторского потенциала и универсальности идей. Выделены две группы его новационных достижений: на уровне идей и методическо-прикладные. Акцентировано внимание на необходимости оспаривать право на существование и признание своих идей, который не были стандартными для советского мировоззрения: глубокая истинная народность позиции, близость к традициям украинской культуры, признание образовательным приоритетом и высшей ценностью личность ребенка. Указано, что В. А. Сухомлинский стал своеобразным продолжателем философской кордоцентричной традиции Г. С. Сковороды средствами педагогики, утверждая, что в развитии внутреннего мира ребенка источником человеческого сердца является творческий труд (что является свидетельством неразрывной связи моральных традиций украинцев). Указано на новаторство в области установления и поддержания школьно-семейных традиций воспитания, на создание В. А. Сухомлинским "Родительской школы", отстаивание им приоритета семейного, родительского воспитания. Подытожено, что комплексы новаторских идей В. А. Сухомлинского имеют универсальное педагогическое значение.
The pedagogical phenomenon of worked out V. А. Sуchоmlinskim is analysed to educator conception incarnate in activity of Pavlushskoy of school from the point of view of her innovative potential and universality of ideas. Two groups of his innovation achievements are distinguished: at the level of ideas and methodical-applied. Attention is accented on a necessity to question the right on existence and confession of the ideas, that were not standard for a soviet world view: deep veritable nationality of position, closeness to traditions of the Ukrainian culture, confession by educational priority and higher value personality of child. It is indicated that V. А. Sуchomlinskiy became the original continuer of philosophical individual tradition G. S. Skovoroda by facilities of pedagogics, asserting that in development of the inner world of child the source of human heart is creative labour (that is the certificate of indissoluble connection of moral traditions of Ukrainians. It is indicated on an innovation in area of establishment and maintenance of school-domestic traditions of education, on creation of V. А. Sуchоmlinskim "Paternal school", defending to them priority of domestic, paternal education. It is summarized, that the complexes of innovative ideas of V. А. Sуchоmlinskogo have an universal pedagogical value.
 
Publisher Рідна школа
 
Date 2010
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166139/1/%D0%9D.%D0%9F._2010.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2010) Universality of pedagogical innovation of V.А. Sуchоmlinskiy Рідна школа, 3. pp. 8-11. ISSN 0131-6788