Record Details

Соціальні мережі як засіб організації самостійної діяльності учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166103/
 
Title Соціальні мережі як засіб організації самостійної діяльності учнів
Social networks as means of organization of independent activity of students
 
Creator Слободяник, О.В.
 
Subject 004.7 Computer communication. Computer networks
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті розкрито можливості та переваги використання Інтернет технологій, зокрема соціальних мереж в навчальному процесі загальноосвітнього навчального закладу. Наведено приклад організації самостійної навчальної діяльності в соціальній мережі, шляхом створення закритої групи (спільноти). Обґрунтовано позитивний вплив такої спільноти на успішність з конкретної дисципліни. Зазначено, що віртуальні спільноти є досить поширеним засобом комунікації, що сприяє електронному навчанню і освіті вцілому. Доведено, що необмежені можливості використання електронних соціальних мереж в навчальному процесі сприяють зростанню інтересу учнів до самостійної позааудиторної роботи. Навчання у віртуальних спільнотах сприяє кращому оволодінню учнями сучасними засобами і способами комунікації з іншими людьми, вмінню аналізувати інформацію. Використання комп'ютерних засобів дозволяє отримувати первинну інформацію за допомогою інтерактивних навчальних програм, які допомагають учневі (студенту), при певних знаннях, засвоїти ту чи іншу тему. В статті наголошується, що нові технології дозволяють постійно здійснювати різні форми самоконтролю, що підвищує мотивацію пізнавальної діяльності та творчий характер навчання.
В статье раскрыты возможности и преимущества использования Интернет технологий, в частности социальных сетей в учебном процессе общеобразовательного учебного заведения. Приведен пример организации самостоятельной учебной деятельности в социальной сети, путем создания закрытой группы (сообщества). Обоснованно позитивное влияние такого сообщества на успеваемость из конкретной дисциплины. Отмечено, что виртуальные сообщества являются достаточно распространенным средством коммуникации, которая способствует электронной учебе и образованию в целом. Доказано, что неограниченные возможности использования электронных социальных сетей в учебном процессе способствуют росту интереса учеников к самостоятельной внеклассной работе. Учеба в виртуальных сообществах способствует лучшему овладению учениками современными средствами и способами коммуникации с другими людьми, умению анализировать информацию. Использование компьютерных средств позволяет получать первичную информацию с помощью интерактивных учебных программ, которые помогают ученику (студенту), при определенных знаниях, усвоить ту или другую тему. В статье отмечается, что новые технологии позволяют постоянно осуществлять разные формы самоконтроля, который повышает мотивацию познавательной деятельности и творческий характер учебы.
In the article possibilities and advantages of the use are exposed the Internet of technologies, in particular social networks in the educational process of general educational establishment. An example of organization of independent educational activity is made in a social network, by creation of the closed group (associations) (on the example of social network of "Vkontakte"). Students can apply the created resource (group in a social network) in accordance with the individual necessities on the different stages of work and in the different aspects of displays of those or other functions, that is realized by facilities of informatively of communication technologies. . On the modern stage of input of ІКТ with the use of social networks and on-line facilities, a teacher has the opportunity to give new information thus, to satisfy the individual necessities of every student. Efficiency of such studies depends on able organization the teacher of educational process both on employments and in extracurricular time and from that, how every student is able independently to work, necessary information. Positive influence of such association is reasonable on success from concrete discipline. It is marked that virtual associations are the widespread enough means of communication that assists electronic studies and formation. It is well-proven that unlimited possibilities of the use of electronic social networks in an educational process assist the increase of interest of students to independent work. Studies in virtual associations assist the best capture students by modern facilities and methods of communication with other people, to ability to analyse information. The use of computer facilities allows to get primary information by means of interactive on-line tutorials, that help a student (to the student), at certain knowledge, to master a that or other theme. It is marked in the article, that new technologies allow constantly to carry out the different forms of self-control that promotes motivation of cognitive activity and creative character of studies.
 
Publisher РВВ КДПУ ім.В.Винниченка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166103/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9A%D1%96%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4_%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2016.pdf
- Слободяник, О.В. (2016) Social networks as means of organization of independent activity of students Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, 2 (9). pp. 50-57. ISSN 978-966-7406-67-7