Види і сутність функцій розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін будівельного профілю
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/165977/
https://drive.google.com/file/d/0B_LKtO4_eFqeWDB3cndVcFRRa2M/view |
|
Title |
Види і сутність функцій розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін будівельного профілю
Виды и сущность функций развития профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин строительного профиля The types and nature of the functions of the professional culture of special disciplines construction profile of teachers |
|
Creator |
Михнюк, М.І.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics 378 Higher education. Universities. Academic study 69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure |
|
Description |
У даній статті на основі аналізу функцій культури, педагогічної і професійно-педагогічної культури педагогів і специфіки професійно-педагогічної діяльності викладачів спеціальних дисциплін, які здійснюють професійно-теоретичну підготовку майбутніх кваліфікованих робітників-будівельників, виокремлено функції розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін професійно-технічних навчальних закладів будівельного профілю. Розкрита суть гуманістичної, гносеологічної, компенсаторної, адаптивної, розвивальної, аксіологічної комунікативної, навчальної, інформаційної, виробничо-технологічної, діагностичної та рефлексивної функцій. В процесі аналізу функцій розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін було визначено, що їх роль змінюється в залежності від фахового зростання викладача, його професійного та практичного досвіду, вимог професійної етики, культури праці педагога, сформованої системи технічних і технологічних умінь з будівельної галузі. Ключові слова: розвиток, професійна культура, функції, викладачі спеціальних дисциплін, навчально-виховний процес. В данной статье на основе анализа функций культуры, педагогической и профессионально-педагогической культуры педагогов и специфики профессионально-педагогической деятельности преподавателей специальных дисциплин, которые осуществляют подготовку будущих квалифицированных рабочих-строителей, выделены функции развития профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин профессионально-технических учебных заведений строительного профиля. Раскрыта сущность гуманистической, гносеологической, компенсаторной, адаптационной, развивающей, аксиологической, коммуникативной, обучающей, информационной, производственно-технологической, диагностической и рефлексивной функций. В процессе анализа функций развития профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин было определено, что их роль изменяется в зависимости от специального роста преподавателя, его профессионального и практического опыта, требований профессиональной этики, культуры труда педагога, сформированной системы технических и технологических знаний в строительной отрасли. Ключевые слова: развитие, профессиональная культура, функции, преподаватели специальных дисциплин, учебно-воспитательный процесс. : In this article based on the analysis of the functions of culture, educational and vocational-educational culture of teachers and specificity of vocational-educational activities of teachers of special subjects that prepare future skilled building workers, highlights the functions of development of professional culture of teachers of special subjects vocational education building profile. The essence of the humanistic, epistemological, compensatory, adaptive, developmental, axiological, communication, training, information, production-technological, diagnostic and reflexive functions. In analyzing the functions of development of professional culture of teachers of special subjects, it was determined that their role varies depending on the specific growth of the teacher, his professional and practical experience requirements of professional ethics, work culture teacher, formed a system of technical and technological knowledge in the construction industry. Key words: culture, development, professional culture, function, teacher of the specialized subjects, education process. |
|
Publisher |
ІПТО НАПН України
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/165977/1/%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B8%20%D0%B8%20%D1%81%D1%83%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D1%84%D1%83%D0%BD%D0%BA%D1%86%D0%B8%D0%B9%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83.pdf
- Михнюк, М.І. (2014) The types and nature of the functions of the professional culture of special disciplines construction profile of teachers Професійна освіта: проблеми і перспективи, 6. pp. 72-76. |
|