Record Details

Критерії і рівні розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/165976/
 
Title Критерії і рівні розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін
Критерии и уровни развития профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин
Criteria and levels of development of professional culture of teachers of special subjects
 
Creator Михнюк, М.І.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В статті розглядаються підходи до визначення критеріїв виміру розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін будівельного профілю. Визначена система критеріїв: мотиваційно-цільовий, професійно-технологічний, особистісно-розвивальний, рефлексивно-оцінювальний та їх показники в предметній, загальнокультурній, комунікативній та методичній сферах; рівні розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін.
В статье рассматриваются подходы к определению критериев измерения развития профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин строительного профиля. Определена система критериев: мотивационно-целевой, профессионально-технологический, личностно-развивающий, рефлексивно-оценивающий и их показатели в предметной, общекультурной, коммуникативной и методической сферах, уровни развития профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин.
The article focuses on the approaches to the determination of criteria of measurement of the development of the professional culture of special courses teachers at construction vocational schools on the basis of principles reflecting the specifics of professional culture development and the main kinds of professional teaching activity at vocational schools. A system of the following criteria was determined based on the analysis of the approaches to the development of criteria and teaching performance and the professional teaching culture of teaching staff, including motivational target, professional technological, personality development and reflexive evaluating criteria and their indices in the object, general cultural, communication and methodology spheres. Levels of development of the professional culture of special courses teachers were determined as low, basic, sufficient and creative, and also determined were their specific characteristics and requirements to the professional performance of special courses teachers. Each of the criteria was evaluated on the basis of a five-point system. For the purpose, the method of observation, the method of self-evaluation and the method of self-analysis was applied in each of the spheres, questionnaires were developed and discussions held.
 
Publisher РВВ КГУ
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/165976/1/%D0%9C%D1%8B%D1%85%D0%BD%D1%8E%D0%BA%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F%201.doc.pdf
- Михнюк, М.І. (2014) Criteria and levels of development of professional culture of teachers of special subjects Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: Педагогіка і психологія, 3 (43). pp. 125-132.