Record Details

Акмеологічні технології в освіті дорослих

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/107265/
 
Title Акмеологічні технології в освіті дорослих
Akmeological technologies in adult education
 
Creator Сидоренко, В.В.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Стаття продовжує цикл публікацій автора, присвячений розробленню технології науково-методичного супроводу професіогенезу педагогічних працівників у системі післядипломної освіти. Здійснено експлікацію базових понять «професіогенез педагогічних працівників», «технологія навчання дорослих», «акмеологічні технології», «акмеограма». Описано акмеологічні технології неперервного професійного розвитку педагогічних працівників протягом міжкурсового періоду. Розглянуто акмеограму як засіб стимулювання й перманентного моніторингу акмединаміки педагогічної майстерності, що уможливлює формування спеціаліста інформаційного суспільства як суб’єкта власного самовдосконалення до рівня найвищих професійних досягнень.
This article continues the series of publications of the author, devoted to the development of technology scientific and methodological support professional development teaching staff at post-graduate education. Done explication of the basic concepts of «pedagogical profesiohenez», «adult learning technology», «acmeological technology», «akmeohrama».
Acmeological studied technology of continuous professional development of teachers throughout mizhkursovoho period, aimed at providing personal and professional skills as a subject specialist vocational and educational activities, the development of its internal capacity, adaptive capacity, the search for effective ways professional development individual educational trajectory fulfillment at professional and personal acme. Acmeological technology in adult education grounded as a factor improving the quality and efficiency of post-graduate education, increase in demand for educational services, changing motivational readiness and ability of teaching staff to lifelong learning.
Among the educational technologies acmeological professional development considered acmeological design acmeological analysis, acmeological examination, akmetektonichnyy analysis, acmeological modeling, drafting akmeohramu, trainings acmeological.
Akmeohramu defined as a means to stimulate and permanent monitoring acme speakers pedagogical skill that enables the formation of specialist information society as the subject of his own self to the highest level of professional achievement. The comparative analysis akmeohramy professiogram and the professional development of teachers. The variant akmeohramu, including analysis of types of professional and educational activities, its purpose, motive, means, structure, functions, algorithms, operations and transactions acmeological description invariants of subjective characteristics of professional and educational activities in its qualities.
 
Publisher НПУ імені М.П.Драгоманова
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/107265/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F__%D0%A1%D0%98%D0%94%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E_%D0%94%D1%80%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Сидоренко, В.В. (2016) Akmeological technologies in adult education Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. - Сер.16. – Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, 26 (36). pp. 38-42. ISSN 2411-2135