EDUCATIONAL NETWORKING: HUMAN VIEW TO CYBER DEFENSE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
EDUCATIONAL NETWORKING: HUMAN VIEW TO CYBER DEFENSE
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ СЕТИ: ВЗГЛЯД СО СТОРОНЫ ЧЕЛОВЕЧЕСКОГО ФАКТОРА НА КИБЕР-БЕЗОПАСНОСТЬ ОСВІТНІ МЕРЕЖІ: ПОГЛЯД З БОКУ ЛЮДСЬКОГО ЧИННИКА НА КІБЕР-БЕЗПЕКУ |
|
Creator |
Burov, Oleksandr Yu.
|
|
Subject |
cyber defense; human factors/ergonomics; human view
кибер-безопасность; человеческий фактор/эргономика; человеческое измерение кібер-безпека;людський чинник/ергономіка;людський вимір |
|
Description |
Networks play more and more important role for human life and activity, both in critical occupations (aviation, power industry, military missions etc.), and in everyday life (home computers, education, leisure). Interaction between human and other elements of human-machine system have changed, because they coincide in the information habitat. Human-system integration has reached new level of defense needs. The paper will introduce features of information society in respect of a human and corresponding changes in HF/E: (1) information becomes a tool, goal, mean and environment of a human activity, (2) it becomes a part of the human nature and this makes him/her unprotected, (3) human psycho-physiological status becomes not only a basis of effective performance, but an object of control and support, and means of a human security and safety should be a part of information habitat, (4) networking environment becomes an independent actor in a human activity. Accompanying cyber-security challenges and tasks are discussed, as well as types of networking threats and Human View regarding the cyber security challenges.
Сети играют все более важную роль в жизни и деятельности человека, как в критических профессиях (авиация, энергетика, военное дело и т.д.), так и в повседневной жизни (домашние компьютеры, образование, отдых). Взаимодействие между человеком и другими элементами системы человек-машина изменилась, так как средства и среда совпадают в информационной среде. Интеграция систем «человек-техника-среда» достигла нового уровня безопасности. В статье дается анализ особенностей информационного общества в отношении человека и соответствующих изменениях в сфере человеческого фактора/эргономики: (1) информация становится инструментом, целью, содержанием и окружающей средой человеческой деятельности, (2) она становится частью человеческой природы и это делает человека незащищенным, (3) психофизиологическое состояние человека становится не только основой эффективной работы, а объектом управления и поддержки, а затраты усилий на безопасность человека должны быть частью информационной среды, (4) сетевая среда становится самостоятельным актером в человеческой деятельности. Обсуждаются проблемы и задачи кибер-безопасности, возникающие по отношению к человеку, живущему и работающему в информационном мире, а также виды опасностей, возникающих в сетях, и человеческое измерение проблем кибер-безопасности. Мережі грають все більш важливу роль в житті і діяльності людини, як в критичних професіях (авіація, енергетика, військова справа тощо), так і в повсякденному житті (домашні комп'ютери, освіта, відпочинок). Взаємодія між людиною та іншими елементами системи людина-машина змінилася, тому що засоби діяльності та середовище співпадають в інформаційному середовищі. Інтеграція систем людина-техніка-середовище досягла нового рівня потреб безпеки. У статті дається аналіз особливостей інформаційного суспільства в ставленні людини і відповідних змінах у сфері людського чинника/ергономіки: (1) інформація стає інструментом, метою, змістом і навколишнім середовищем людської діяльності, (2) вона стає частиною людської природи і це робить людину незахищеною, (3) психо-фізіологічний стан людини стає не тільки основою ефективної роботи, а об'єктом управління і підтримки, а витрати зусиль на безпеку людини повинні бути частиною інформаційного середовища, (4) мережне середовище стає самостійним актором в людській діяльності. Обговорюються проблеми і завдання кібер-безпеки, що виникають по відношенню до людини, яка живе і працює в інформаційному світі, а також види небезпек, що виникають у мережах, і людський вимір проблем кібер-безпеки. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-05-03
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article Аналітичний огляд стану проблеми рецензируемая статья — рецензована стаття — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1398
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 52, No 2 (2016); 144-156
Информационные технологии и средства обучения; Vol 52, No 2 (2016); 144-156 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 144-156 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 144-156 2076-8184 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1398/1039
|
|
Rights |
Copyright (c) 2016 Oleksandr Yu. Burov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|