USING OF THE TEACHERS’ INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCY ASSESSMENT INSTRUMENTS IN EUROPEAN COUNTRIES
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
USING OF THE TEACHERS’ INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCY ASSESSMENT INSTRUMENTS IN EUROPEAN COUNTRIES
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНСТРУМЕНТОВ ОЦЕНИВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ В СТРАНАХ ЕВРОПЫ ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ОЦІНЮВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ У КРАЇНАХ ЄВРОПИ |
|
Creator |
Ovcharuk, Oksana V.
Soroko, Nataliia V. |
|
Subject |
assessment of information and communication competency; assessment instruments; information and communication competence of teachers
оценивание информационно-коммуникационной компетентности; инструменты оценивания; информационно-коммуникационная компетентность учителя оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності; інструментів оцінювання; інформаційно-комунікаційна компетентність вчителів |
|
Description |
The article deals with the using of teachers’ information and communication competency assessment instruments in European countries. It was considered the new literacy skills of the individual characteristics of possession and use of ICT, which covers the person's ability to apply knowledge and skills of ICT using in professional activities and daily lives. It comprises three main blocks: technological sophistication, literacy, cognitive experience. Such instruments are the tests, which should cover the verification of knowledge and skills to use ICT for solving technological, organizational problems and ethical situations in the educational process of secondary school, self-learning and everyday life. The online tests are allocated to use the adequate software, which allows integration with educational portals, modern browsers and devices.
В статье рассмотрены вопросы использования инструментов оценивания информационно-коммуникационной компетентности учителей в странах Европы. На основе анализа опыта европейских стран выделены и охарактеризованы наиболее эффективные инструменты оценки информационно-коммуникационной компетентности учителей. Такими инструментами являются тесты, которые должны охватывать проверку знаний, умений и навыков использования ИКТ для решения технологически-организационных задач и этических ситуаций в учебно-воспитательном процессе средней школы, самообучении и повседневной жизни. Выделяют он-лайн тестирование, с помощью такого программного обеспечения, которое позволяет интеграцию с образовательными порталами, современными браузерами и устройствами. У статті розглянуто питання використання інструментів оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів у країнах Європи. Розглянуто рамку нової грамотності для характеристики майстерності особистості щодо володіння і застосування ІКТ, що охоплює здатність людини застосовувати знання, уміння та навички з використання ІКТ у професійній діяльності та повсякденному житті, і містить три основних блоки: технологічна досвідченість, грамотність, когнітивна досвідченість. Такими інструментами є тести, які мають охоплювати перевірку знань, умінь і навичок щодо використання ІКТ для рішення технологічно-організаційних завдань й етичних ситуацій у навчально-виховному процесі ЗНЗ, самонавчанні та повсякденному житті. Виокремлюють он-лайн тестування, за допомогою такого програмного забезпечення, що дозволяє інтеграцію з освітніми порталами, сучасними браузерами та пристроями. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-05-03
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article — рецензируемая статья — рецензована стаття — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1391
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 52, No 2 (2016); 133-143
Информационные технологии и средства обучения; Vol 52, No 2 (2016); 133-143 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 133-143 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 133-143 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1391/1038
|
|
Rights |
Copyright (c) 2016 Oksana V. Ovcharuk, Nataliia V. Soroko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|