Record Details

COMPREHENSIVE APPROACH TO THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FUTURE ECOLOGISTS’ RESEARCH ACTIVITIES

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title COMPREHENSIVE APPROACH TO THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FUTURE ECOLOGISTS’ RESEARCH ACTIVITIES
КОМПЛЕКСНЫЙ ПОДХОД В ИСПОЛЬЗОВАНИИ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕССЕ НАУЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ БУДУЩИХ ЭКОЛОГОВ
КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД У ВИКОРИСТАННІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ЕКОЛОГІВ
 
Creator Soloshych, Iryna O.
Pochtoviuk, Svitlana I.
 
Subject : information and communication technologies; professional training of ecologists; urban ecology
информационно-коммуникационные технологии; информатическая подготовка экологов; урбоэкология
інформаційно-комунікаційні технології; інформатична підготовка екологів; урбоекологія
 
Description On the basis of educational standard analysis and interrogation of ecology disciplines teachers from high educational establishments it is noticed the necessity to inculcate information and communication technologies in teaching and learning process of ecology disciplines. The article investigates the use of various ICT tools in the «urban ecology» subject study and teaching method that focuses on the use of ICT in the research activities of future environmental experts. The main areas of use of ICT in teaching discipline of «urban ecology» and the basic elements of electronic methodical complex of disciplines are highlighted. Examples of the use of ICT to solving practical problems and proprietary program solution are adduced.
В статье на основе образовательного стандарта и опроса преподавателей экологических дисциплин высших учебных заведений обоснована необходимость внедрения информационно-коммуникационных технологий в процесс обучения экологических дисциплин. Рассмотрено применение различных средств информационно-коммуникационных технологий в процессе изучения дисциплины «Урбоэкология», а также методика обучения, которая направлена на использование ИКТ в научной деятельности будущих специалистов-экологов. Выделены основные группы направлений использования ИКТ при преподавании дисциплины «Урбоэкология» и основные элементы электронно-методического комплекса этой дисциплины. Приведенные примеры применения ИКТ для решения практических задач и собственных программных разработок.
У статті на основі аналізу освітнього стандарту й опитувань викладачів екологічних дисциплін вищих навчальних закладів обґрунтовано необхідність впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у процес навчання екологічних дисциплін. Розглянуто застосування різних засобів інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення дисципліни «Урбоекологія», а також методика навчання, яка спрямована на використання ІКТ у науковій діяльності майбутніх фахівців-екологів. Виділено основні групи напрямків використання ІКТ у викладанні дисципліни «Урбоекологія» й основні елементи електронно-методичного комплексу цієї дисципліни. Наведені приклади застосування ІКТ для розв’язування практичних задач і власних програмних розробок.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-05-03
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1385
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 52, No 2 (2016); 81-92
Информационные технологии и средства обучения; Vol 52, No 2 (2016); 81-92
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 81-92
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 52, No 2 (2016); 81-92
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1385/1034
 
Rights Copyright (c) 2016 Iryna O. Soloshych, Svitlana I. Pochtoviuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0