Record Details

PROFESSIONAL ICT-COMPETENCIES DESIGN FOR THE FUTURE PROFESSIONALS IN ENGINEERING PEDAGOGY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title PROFESSIONAL ICT-COMPETENCIES DESIGN FOR THE FUTURE PROFESSIONALS IN ENGINEERING PEDAGOGY
ПРОЕКТИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ ИКТ-КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ-ПЕДАГОГОВ
ПРОЕКТУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ
 
Creator Tkachuk, Viktoriia V.
 
Subject professional competencies of the future professionals in engineering pedagogy; ICT competencies of the future professionals in engineering pedagogy
профессиональные компетентности будущих-инженеров педагогов; профессиональные ИКТ-компетентности будущих-инженеров педагогов
професійні компетентності майбутніх-інженерів педагогів; професійні ІКТ-компетентності майбутніх-інженерів педагогів
 
Description The article analyzes the ICT-competencies in the regulations of Belarus, Kazakhstan, Russia, Germany, France, and UNESCO. Based on the statistical analysis of the results of the expert survey highlighted general professional and ICT-competencies of the future professionals in engineering pedagogy, which can become a core of corresponding competency-based standard of training in Ukraine. The contribution of each competency in the maturity of the system of professional ICT competencies of the future professionals in engineering pedagogy. The most valuable professional ICT competencies are defined. System of ICT competencies of the future professionals in engineering pedagogy is designed.
В статье проанализированы ИКТ-компетентности в нормативных документах Беларуси, Казахстана, России, Германии, Франции, а также UNESCO. На основе статистического анализа результатов экспертных опросов выделены общепрофессиональные и ИКТ-компетенции будущих инженеров-педагогов, которые могут стать основой компетентно-ориентированного стандарта подготовки инженеров-педагогов по профилю «Компьютерные технологии». Выявлен вклад каждой компетенции в сформированность системы профессиональных ИКТ-компетентностей будущих инженеров-педагогов. Определены наиболее значимые профессиональные ИКТ-компетентности. Спроектирована система профессиональных ИКТ-компетентностей будущих инженеров-педагогов.
В статті проаналізовано ІКТ-компетентності у нормативних документах Білорусі, Казахстану, Росії, Німеччини, Франції, а також UNESCO. На основі статистичного аналізу результатів експертних опитувань виокремлено загальнопрофесійні та ІКТ-компетенції майбутніх інженерів-педагогів, що можуть стати основою компетентнісно орієнтованого стандарту підготовки інженерів-педагогів за профілем «Комп’ютерні технології». Виявлено внесок кожної компетенції у сформованість системи професійних ІКТ-компетентностей майбутніх інженерів-педагогів. Визначено найбільш значущі професійні ІКТ-компетентності. Спроектована система професійних ІКТ-компетентностей майбутніх інженерів-педагогів.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-07-01
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Огляд літератури; Результати експерименту; Опитування
рецензируемая статья
Обзор литературы; Результаты эксперимента; Опрос
Peer-reviewed Article
Reference review; Experiment results; Quiz
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1411
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 53, No 3 (2016); 123-141
Информационные технологии и средства обучения; Vol 53, No 3 (2016); 123-141
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 123-141
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 53, No 3 (2016); 123-141
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1411/1049
 
Rights Copyright (c) 2016 Viktoriia V. Tkachuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0