Record Details

Психологія готовності офіцера-прикордонника до професійної діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166270/
 
Title Психологія готовності офіцера-прикордонника до професійної діяльності
Психология готовности офицера-пограничника к профессиональной деятельности.
Psychology border guard officer readiness to professional activity
 
Creator Мул, Сергій Анатолійович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
35 Public administration. Government.
 
Description На основі теоретико-екпериментального дослідження розкрито структуру готовності до професійної діяльності офіцера-прикордонника. Розроблено модель психології готовності прикордонного офіцера до професійної діяльності, яка
дозволила розкрити сутність, компонентний склад, зміст, структуру, умови і шляхи розвитку готовності до виконання завдань за призначенням. Показано, що рівень впливу психологічних складових готовності в індивідуальному проявленні діяльності офіцера-прикордонника на ступінь
виконання ним завдань охорони державного кордону залежить від напрямку служби, посади на якій здійснюється професійна діяльність, рівнів розвитку психологічних і особистісних якостей офіцера. У роботі показано, що готовність до професійної діяльності офіцерів-прикордонників складається із таких компонентів, як стилі керівництва, орієнтаційні стилі професійного спілкування, комунікативні та організаційні здібності. Зокрема, доведено, що найбільш ефективними для професійної діяльності офіцера-прикордонника є змішані стилі керівництва і професійного спілкування: демократично-авторитарний і авторитарно-демократично-ліберальний, а також направленість на процес діяльності, її результат і наслідки, колективну взаємодію. Показником готовності офіцера-прикордонника до професійної діяльності є змішаний тип ситуативно-особистісної орієнтації, зокрема, направленість на професійний інтерес, психологічний клімат в колективі, в якому проходить служба офіцера, відношення з прикордонниками й офіційна субординація, як між членами військового колективі (підрозділу), так і з керівною ланкою вищого рівня (штабу). Емпірично доведено, що для ефективного виконання своїх професійних обов’язків офіцери-прикордонники повинні мати розвинуті організаційні і комунікативні здібності, які проявляються в колективному прийнятті рішень, структуризації відношень «керівник-підлеглий», колективній відповідальності за прорахунки. Показано та доведено, що існують гендерні відмінності у сформованості різних компонентів готовності до діяльності офіцерів-прикордонників, зокрема жінкам притаманний демократичний стиль управління, а авторитарність в них проявляється на початку і в кінці несення служби, а чоловікам притаманний авторитарний і ліберальний стилі керівництва. Офіцерам, старше 40 років властива велика ліберальність, і одночасно, зменшена направленість на інтереси справи, що пов’язується зі зниженням мотивації професійної діяльності через звільнення.
Визначенно зміст психології готовності офіцера-прикордонника до професійної діяльності, що дає змогу оптимізувати процес підготовки офіцера-керівника в умовах програм навчальних закладів, системи перепідготовки
та підвищення кваліфікації офіцерського корпусу, підвищення професійно-психологічного рівня офіцера-прикордонника до виконання завдань охорони державного кордону України.
На основе теоретико-экспериментального исследования раскрыта структура готовности к профессиональной деятельности офицера-пограничника. Разработана модель психологии готовности пограничного офицера к
профессиональной деятельности, которая позволила раскрыть сущность, компонентный состав, содержание, структуру, условия и пути развития готовности к выполнению задач по назначению.
Показано, что уровень влияния психологических составляющих готовности в индивидуальном проявлении деятельности офицера-пограничника на степень выполнения им задач охраны государственной границы зависит от направления
службы, должности на которой осуществляется профессиональная деятельность, уровней развития психологических и личностных качеств офицера. В работе показано, что готовность к профессиональной деятельности офицеров-пограничников состоит из таких компонентов, как стили руководства, ориентационные стили профессионального общения, коммуникативные и организационные способности. В частности, доказано, что наиболее эффективными для профессиональной деятельности офицера-пограничника
есть смешанные стили руководства и профессионального общения: демократически-авторитарный и авторитарно-демократическо-либеральный, а также направленность на процесс деятельности, ее результат и последствия, коллективное взаимодействие. Показателем готовности офицера-пограничника к профессиональной деятельности является смешанный тип ситуативно-личностной ориентации, в частности, направленность на профессиональные интересы, психологический климат коллектива, в котором проходит служба офицера, отношения с пограничниками и официальной субординации, как между членами воинского коллектива (подразделения), так и с руководящим звеном высшего уровня (штаба). Эмпирически доказано, что для эффективного
выполнения своих профессиональных обязанностей офицеры-пограничники должны иметь развитые организационные и коммуникативные способности, которые проявляются в коллегиальном принятии решений, структуризации отношений «руководитель-подчиненный», коллективной ответственности за
имеющиеся просчеты.
Показано и доказано существование половых различий в
сформированности различных компонентов готовности к деятельности офицеров-пограничников, в частности, женщинам присущ демократический стиль управления, а авторитарность у проявляется в начале и в конце несения службы, зато мужчинам присущи авторитарный и либеральный стили руководства. Офицерам старше 40 лет свойственна большая либеральность и, одновременно, существенно меньшая направленность на интересы дела, что может быть связано со снижением мотивации профессиональной деятельности в
связи с увольнением.
Определено содержание психологии готовности офицера-пограничника к профессиональной деятельности, что позволяет оптимизировать процесс подготовки офицера-руководителя в условиях программ учебных заведений, в системе переподготовки и повышения квалификации офицерского корпуса, повышения профессионально-психологического уровня офицера-пограничника к выполнению задач охраны государственной границы Украины, в том числе и
в мобилизационный период.
Based on the theoretical study reveals structure experimental process of readiness for professional border guard officer. The model of psychology border officer readiness to professional activity which allowed to reveal the nature, composition, contents, structure, conditions and ways of readiness to perform tasks.
It is shown that the willingness of officers to professional-border consists of the following components as management style, orientation of professional communication
styles, communication and organizational skills. It is shown that willingness to professional activity of border guards consist of the following components: leadership (management) styles, orientation styles of professional communication, communication and organizational skills. In particular, it is proved that the most effective styles for professional activity of border guards are mixed styles of leadership (management) and professional communication:
the democratic-authoritarian and the authoritarian-democratic-liberal, as well as commitment to the activity process, its results and consequences, collective interaction.
Border guard’s availability measure to the professional activity is mixed type of situational and personal orientation, including direction on professional interest,
psychological climate in the team, where the officer serves, relations with border guards and official subordination as between members of the military team
(subdivision) and senior management of higher level (headquarters). It is empirically proved that for effective performance of professional duties border guards should
have developed organization and communication skills, manifested in the collective decision-making, structuring the manager-subordinate relationships, collective
responsibility for mistakes. It is shown and proved, that there are sex differences in the formation of the various components of preparedness of officers of border guards. In particular, women inherent in democratic management style and authoritarianism is manifested at the beginning and end of service. The men inherent in authoritarian and liberal
leadership (management) style. Officers over 40 inherent in high liberality, and simultaneously, reduced orientation to the interests of the case, what is linked with
decreased motivation of professional activity according to release. Determining the content of psychology readiness officer border guards to the profession that allows you to optimize the training officer manager in terms of programs education, retraining and advanced training of the officer corps, professional and psychological level officer border guards to the tasks of the state border of Ukraine
including the mobilization period.
 
Date 2016
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
text
 
Language uk
uk
uk
uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166270/1/Dis_Mul.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/166270/2/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA_%D0%9C%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%8E%D0%BA2.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/166270/3/%D0%92%D0%86%D0%94%D0%93%D0%A3%D0%9A%20%D0%9E%D1%81%D1%8C%D0%BE%D0%B4%D0%BB%D0%B0_pdf.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/166270/4/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA_%D0%9C%D1%83%D0%BB_%20%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE2.pdf
- Мул, Сергій Анатолійович (2016) Psychology border guard officer readiness to professional activity Masters thesis, Інститут психології імені Г.С. Костюка.