Record Details

Деякі тенденції сучасного розвитку професійної підготовки робітників в Україні в історико-філософському дискурсі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166266/
http://www.ipto.kiev.ua/images/files/visnyk/visnyk8.pdf
 
Title Деякі тенденції сучасного розвитку професійної підготовки робітників в Україні в історико-філософському дискурсі
Некоторые тенденции современного развития профессиональной подготовки рабочих в Украине в историко-философском дискурсе
Certain trends concerning present-day development of vocational training for workers in Ukraine in the light of historical and philosophical discourse
 
Creator Селецький, А.В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
93/94 History
 
Description Стаття містить спробу історико-філософського аналізу деяких тенденцій розвитку системи професійної підготовки кваліфікованих робітників України за часів незалежності. Використовуючи філософській зміст поняття «тенденція» та застосувавши співвідносні категорії філософії (можливості і дійсності, необхідності і випадковості, історичного і логічного тощо), зроблено спробу аналізу та пізнавальної операції порівняння сучасних тенденцій професійно-технічної освіти з напрямами розвитку галузі, що панували за радянської доби та тривають у нових соціально-економічних умовах.

Генезис системи професійної підготовки розглядається як діалектичний процес поступової втрати притаманних ознак минулого та набуття нових рис, зумовлених взаємодією об’єктивних і суб’єктивних чинників.
Встановлено, що гранично загальні, фундаментальні поняття філософії, які відображають найістотніші, закономірні зв’язки і відносини реальної дійсності і пізнання, сприяючи досягненню вищого щабля наукового узагальнення, забезпечують можливість всебічного розкриття та адекватного аналізу явищ та процесів, які точаться нині всередині цієї галузі освіти. Такий підхід, зокрема, дає змогу подолати недоліки розгляду, властиві приватним наукам, що можуть потерпати від невиправданої звуженості контексту, перебільшеної описовості та недостатнньої глибини осягнення проблеми, що, в свою чергу, призводить до поверхневих висновків.
Обґрунтовано, що застосування категоріального апарату філософії створює умови для встановлення об’єктивних ознак тенденцій розвитку професійно-технічної освіти з огляду на ступінь їх важливості, динаміку, терміни дії, особливості перебігу, характер результатів і наслідків.
Доведено, що з урахуванням практичної спрямованості наукового аналізу застосування співвідносних категорій сприятиме культивуванню прогресивних, інноваційних тенденцій, згортанню або припиненню дії регресивних, небажаних або шкідливих тенденцій.
Сформульовано висновок про те, що завдяки створенню специфічно стійкої організації процесу мислення та здатності до відтворення найістотніших властивостей явищ, категорії філософії у їх сукупності є досконалим інструментом пізнання існуючих та прогнозування можливих тенденцій розвитку вітчизняної і світової освітніх систем.
Статья содержит попытку историко-философского анализа некоторых тенденций развития системы профессиональной подготовки квалифицированных рабочих Украины за время независимости.
Используя философское содержание понятия «тенденция» и применив соотносительные категории философии (возможности и действительности, необходимости и случайности, исторического и логического и др.), предпринята попытка анализа и познавательной операции сравнения современных тенденций профессионально-технического образования с направлениями развития отрясли, господствовавшими в советское время и продолжающими существовать в новых социально-экономических условиях.
Генезис системы профессиональной подготовки рассматривается как диалектический процесс постепенной утраты присущих признаков прошлого и приобретения новых черт, обусловленных взаимодействием объективных и субъективных факторов.
Установлено, что предельно общие, фундаментальные понятия философии, которые отражают наиболее существенные, закономерные связи и отношения реальной действительности и познания, способствуя достижению высшей ступени научного обобщения, обеспечивают возможность всестороннего раскрытия и адекватного анализа явлений и процессов, которые происходят сейчас внутри этой отрасли образования. Такой подход, в частности, обеспечивает преодоление недостатков рассмотрения, присущего частным наукам, которые могут страдать неоправданной узостью контекста, преувеличенной описательностью и недостаточной глубиной постижения проблемы, что, в свою очередь, приводит к поверхностным выводам.
Обосновано, что применение категориального аппарата философии создает условия для установления объективных признаков тенденций развития профтехобразования учитывая степень их важности, динамику, длительность во времени, особенности протекания, характер результатов и последствий .
Доказано, что с учетом практической направленности научного анализа применение соотносительных категорий будет способствовать культивированию прогрессивных, инновационных тенденций, свертыванию или прекращению действия регрессивных, нежелательных или вредных тенденций.
Сформулирован вывод о том, что благодаря созданию специфически устойчивой организации процесса мышления и способности к воспроизведению наиболее существенных свойств явлений, категории философии в их совокупности являются совершенным инструментом познания существующих и прогнозирования возможных тенденций развития отечественной и мировой образовательных систем.
In the article the author attempts to make historical and philosophical analysis of certain trends as to development of vocational training for skilled workers in Ukraine during a period of its independence.
Using the philosophical content of the concept “trend” and applying correlative categories of philosophy (possibility and reality, necessity and fortuity, history and logics, etc.), the author undertakes analysis and cognitive operation aimed at comparison of modern vocational education trends with sectors development lines that prevailed in the Soviet era and exist in the new socio-economic conditions of today.
The genesis of vocational training system is considered as a dialectical process of gradual loss of inherent features of the past and acquisition of new features stipulated by interaction of objective and subjective factors.
It is determined that basic, fundamental concepts of philosophy which reflect the most essential, natural links and relations of reality and knowledge, favouring the achievement of the highest level of scientific generalization, provide with possibility of comprehensive disclosure and adequate analysis of phenomena and processes that currently take place within this branch of education. This approach, in particular, promotes to overcome consideration disadvantages inherent in some sciences suffering with unwarranted narrow context, exaggerated descriptiveness and insufficient depth of problems comprehension resulting in superficial conclusions.
The author gives reasons that application of philosophic categorical apparatus creates conditions for defining objective evidence of development trends in vocational training taking into account their dynamics, duration in time, peculiarities behavior, the nature of results and consequences.
It is proved that, given the practical orientation of scientific analysis, the use of correlative categories will contribute to cultivation of progressive and innovative trends, termination of regressive acts, unwanted or harmful trends.
Conclusion that due to formation of specific sustainable organization of thinking process and ability to reproduce the most essential properties of phenomena the categories of philosophy in their entirety are the perfect instrument of knowledge of existing and possible trends of development of national and international educational systems is made.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166266/1/stattya.pdf
- Селецький, А.В. (2014) Certain trends concerning present-day development of vocational training for workers in Ukraine in the light of historical and philosophical discourse Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 8. pp. 128-138. ISSN 2223-5752