Record Details

Чинники розвитку інформаційно-аналітичної компетентності педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166211/
 
Title Чинники розвитку інформаційно-аналітичної компетентності педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів
Факторы развития информационно-аналитической компетентности педагогических работников профессионально-технических учебных заведений
Factors for the development of the professional technical educationalestablishments pedagogical workers’ informational and analyticalcompetence
 
Creator Ягупов, Василь Васильович
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті акцентується увага на проблемі інформаційно-аналітичного забезпечення функціонування професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ) та його необхідності в інформаційному суспільстві. Особлива увага звертається на суб’єктів інформаційно-аналітичної діяльності, яких можна умовно поділити на три групи відповідно до виконуваних ними інформаційно-аналітичних завдань: перша група – керівники (директори, заступники як координатори аналітичних служб за власним напрямом діяльності, начальники відділів тощо); друга– спеціалісти-фахівці (методисти, педагогічні працівники та ін.); третя– технічні працівники (допоміжний персонал).У зв’язку з цим розвиток інформаційно-аналітичної компетентності педагогічних працівників ПТНЗ є актуальною теоретичною та прикладною проблемою, а необхідність дотримання вимог компетентнісного підходу до її розвитку зумовлено такими провідними чинниками.
В статье акцентируется внимание на проблеме информационно-аналитического обеспечения функционирования профессионально-технических учебных заведений и его необходимости в информационном обществе. Отдельное внимание обращается на субъектов информационно-аналитической деятельности, которых условно можно поделить на три группы соответственно выполняемых ими информационно-аналитических заданий: первая группа – руководители (директоры, заместители как координаторы аналитических служб со своим направлением деятельности, начальники отделов и др.); вторая – специалисты (методисты, педагогические работники и др.); третья – технические работники (вспомогательный персонал). В связи с этим развитие информационно-аналитической компетентности педагогических работников профессионально-технических учебных заведений есть актуальною теоретическою и прикладною проблемою, а необходимость соблюдения требований компетентностного подхода к её развитию обусловлено такими ведущими факторами.
The article focuses on the problem of informational andanalytical support for the professional technical educationalestablishments (PTEEs) and its necessity in the informational society. Itparticularly focuses on the actors of the informational and analyticalactivity which can be divided into three groups according to theinformational and analytical tasks they perform. The first group includesthe leaders (directors, their deputies as coordinators of the analyticalservices according to their activity directions, departments chiefs etc).The second group encompasses specialists (resource centers workers,pedagogical workers etc.) The third group includes the technical workers(assistants).
Therefore, informational and analytical competencedevelopment of the PTEEs pedagogical workers is the topical theoreticaland practical problem. Thenecessitytoobserve requirements of thecompetence approach to its development is caused by such leading factors.
 
Publisher ІМО-прес
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166211/1/%D0%AF%D0%B3%D1%83%D0%BF%D0%BE%D0%B2%20%D0%92_%D0%A7%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf
- Ягупов, Василь Васильович (2016) Factors for the development of the professional technical educationalestablishments pedagogical workers’ informational and analyticalcompetence Професійне навчання на виробництві (6). pp. 130-142.