Record Details

Чинники формування та розвитку інформаційно-аналітичної компетентності педагогічних працівників у системі професійно-технічної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166210/
 
Title Чинники формування та розвитку інформаційно-аналітичної компетентності педагогічних працівників у системі професійно-технічної освіти
Факторы формирования и развития информационно-аналитической компетентности педагогических работников в системе профессионально-технического образования
Ffactors for the development of the professional technical educational establishments pedagogical workers’ informational and analytical competence
 
Creator Ягупов, Василь Васильович
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті акцентується увага на проблемі інформаційно-аналітичного забезпечення функціонування професійно-технічних навчальних закладів та його необхідності в інформаційному суспільстві. Особлива увага звертається на суб’єктів інформаційно-аналітичної діяльності, яких можна умовно поділити на три групи відповідно до виконуваних ними інформаційно-аналітичних завдань. У зв’язку з цим розвиток інформаційно-аналітичної компетентності педагогічних працівників є актуальною теоретичною та прикладною проблемою, а необхідність дотримання вимог компетентнісного підходу до її розвитку зумовлено такими провідними чинниками.
Перший чинник – це глобалізація всіх сфер життєдіяльності особистості, фахівця і суспільства, другий – це перехід провідних країн світу до стадії інформаційного суспільства, третій – це необхідність цілеспрямованої реалізації педагогічними працівниками в професійно-педагогічній діяльності інформаційно-аналітичної функції, четвертий – це ступень інтелектуальності і складності інформаційно-аналітичних завдань у ПТНЗ
В статье акцентируется внимание на проблеме информационно-аналитического обеспечения функционирования профессионально-технических учебных заведений и его необходимости в информационном обществе. Отдельное внимание обращается на субъектов информационно-аналитической деятельности, которых условно можно поделить на три группы соответственно выполняемых ими информационно-аналитических заданий. В связи с этим развитие информационно-аналитической компетентности педагогических работников есть актуальною теоретическою и прикладною проблемою, а необходимость соблюдения требований компетентностного подхода к её развитию обусловлено такими ведущими факторами.
Первый фактор – это глобализация всех сфер жизнедеятельности личности, специалиста и общества, второй – это переход ведущих стран мира к стадии информационного общества, третий – это необходимость целенаправленной реализации педагогическими работниками в профессионально-педагогический деятельности информационно-аналитической функции, четвёртый – это ступень интеллектуальности и сложности информационно-аналитических заданий в ПТНЗ, которые решаются разными должностными лицами в процессе реализации функциональных обязанностей.
The article focuses on the problem of informational and analytical support for the professional technical educational establishments (PTEEs) and its necessity in the informational society. It particularly focuses on the actors of the informational and analytical activity which can be divided into three groups according to the informational and analytical tasks they perform. The third group includes the technical workers (assistants).
Therefore, informational and analytical competence development of the PTEEs pedagogical workers is the topical theoretical and practical problem. The necessity to observe requirements of the competence approach to its development is caused by such leading factors.
The first factor is the globalization of all spheres of the personality, the second factor is the transfer of the leading countries to the informational society stage, the third factor is the necessity of the purposeful implementation of the professional pedagogical activity and informational and analytical function by the pedagogical workers, the fourth factor is the degree of intellectuality and complexity of the informational and analytical tasks in the PTEEs, performed by different authorities in the process of implementation of positional competencies.
 
Publisher ІПТО НАПН України
 
Date 2016
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166210/1/%D0%97%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D0%B0_%D0%BA%D0%BE%D0%BD_%D0%A7%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8_%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83.pdf
- Ягупов, Василь Васильович (2016) Ffactors for the development of the professional technical educational establishments pedagogical workers’ informational and analytical competence In: Науково-методичне забезпечення професійної освіти і навчання ІПТО НАПН України, м.Київ, Україна, pp. 49-51.