Дослідження процесу діалогічної партиціпації у просторі освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/166117/
|
|
Title |
Дослідження процесу діалогічної партиціпації у просторі освіти
Исследование процесса диалогической партиципации в образовательном пространстве Investigation process of dialogic participation in the educational space |
|
Creator |
Петренко, Ірина Володимірівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Стаття присвячена вивченню психологічних механізмів функціонування соціального діалогу в освітньому середовищі. Соціальний діалог розглянуто як процес внутрішньої готовності до партиціпації, що здійснюється особистістю – носієм значущих смислів (інтенцій), у формі міжсуб’єктної комунікативної взаємодії з метою трансформації соціального середовища. В ході проведення емпіричного дослідження простежено тенденції діалогічної партиціпації в системах «учень – шкільна освіта», «учитель – шкільна освіта». Виявлено інтенціональні критерії, що визначають зміст діалогічної взаємодії суб’єктів спілкування у просторі освіти: соціально-психологічні, організаційні, комунікативні, професійної компетентності, особистісні.
Статья посвящена изучению психологических механизмов функционирования социального диалога в образовательном пространстве. Социальный диалог рассматривается как процесс внутренней готовности к партиципации, осуществляемой личностью – носителем значимых смыслов (интенций), в форме межсубъектного коммуникативного взаимодействия с целью трансформации социальной среды. В ходе проведения эмпирического исследования изучались тенденции диалогической партиципации в системах «ученик – школьное образование», «учитель – школьное образование». Выявлены интенциональные критерии, определяющие содержание диалогического взаимодействия субъектов общения в пространстве образования: социально-психологические, организационные, коммуникативные, профессиональной компетентности, личностные. The article is devoted to the study of the psychological mechanisms of social dialogue in the educational environment. Social dialogue is considered as a process of internal preparedness to participation in the form of interactive communication to transform the social environment. In the course of empirical research traced trends of dialogic participation in the systems "student – school education", "teacher – school education". Discovered intentional criteria, which determining the content of dialogic interaction of communication in the area of education: socio-psychological, organizational, communication, professional competence, personality. It is noted that the methodology used in the study «Appreciative Inquiry» has significant positive potential for the study of peculiarities of social dialogue at various levels of its operation. Application of "positive changes" made it possible to move the locus of attention from the individual to the interpersonal relationship in communication. Moreover, the procedure of investigation within this technology has a constructive impact on subjects, causing their internal transformation. Using this technique confirmed that the process of dialogic participation communicant are positive / negative context in addressing the issue of problem or situation; image modelling the desired result; plan their actions; demonstrate the ability to move in this direction, the implementation of planned activities. |
|
Publisher |
ДП "Інформаційно-аналітичне агенство"
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/166117/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Петренко, Ірина Володимірівна (2015) Investigation process of dialogic participation in the educational space Актуальні проблеми психології, 5 (15). pp. 183-190. ISSN 2072-4772 |
|