Record Details

Психологічні механізми розгортання соціального діалогу в освітньому просторі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10609/
 
Title Психологічні механізми розгортання соціального діалогу в освітньому просторі
Psychological mechanisms of deployment of social dialogue in the educational space
 
Creator Петренко, Ірина Володимірівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Стаття присвячена аналізу проблеми розгортання соціального діалогу у ході комунікативної взаємодії суб’єктів спілкування в освітньому вимірі. Соціальне партнерство, в основі якого лежить соціальний діалог, розглядається як багатогранний процес з визначення та зближення позицій, досягнення спільних домовленостей та прийняття узгоджених рішень його учасниками. Розкрито основні засади розгортання соціального діалогу, визначено рівні його функціонування. Зазначено, що найважливішим механізмом формування соціальної активності суб’єктів у процесі спілкування є принцип діалогічної партиціпації.
Статья посвящена анализу проблемы разворачивания социального диалога в ходе коммуникативного взаимодействия субъектов общения, осуществляемого в сфере образования. Социальное партнерство, в основе которого лежит социальный диалог, рассматривается как многогранный процесс по определению и сближению позиций, достижению общих договоренностей и принятию согласованных решений его участниками. Раскрыты основные принципы разворачивания социального диалога, определены уровни его функционирования. Отмечено, что важнейшим механизмом формирования социальной активности субъектов в процессе общения является принцип диалогической партиципации.
This article analyzes the problems of deployment of social dialogue of the subjects of communication in process of communicative interaction, implemented in the field of education. Social partnership, which is based on social dialogue is seen as a multifaceted process to identify and rapprochement, negotiate joint agreements and concerted decisions of its participants. Exposed the main principles of unfolding social dialogue, defined the levels of its operation. Noted that social dialogue in the field of education is implemented at different levels, particularly at the micro level, as an individual communication (for example, "student - student", "student - teacher"), at the macro level, as a communicative interaction of social groups, social, professional and political organizations (for example, "the administration of the school – the parents' committee of the institution", "trade union of education workers – the government executive power") and mega-level , as a dialogue between the state and civil society, which characterizes the form of dynamic stabilization of the social system as a whole. In addition, appropriate from a psychological point of view to consider the social dialogue at its pre-dialogic (on which "runs" the communication process) and post-dialogic (where communication is terminated and "generated" the prerequisites for a new process of dialogic communication) levels. Dialogization of educational process is characterized by a hierarchy predefined levels of communication, which are mutually disjoint. Thus, the dialogue is not only teaching methods and forms of training and education, but is defined as the principle of the priority of education today. Noted, that the most important mechanism of formation of social activity subjects of communication is the principle of dialogic participation.
 
Publisher ДП "Інформаційно-аналітичне агенство"
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10609/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE0914%20_%D0%90%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8.pdf
- Петренко, Ірина Володимірівна (2014) Psychological mechanisms of deployment of social dialogue in the educational space Актуальні проблеми психології, 5 (14). pp. 170-176. ISSN 2072-4772