Record Details

Сучасні форми підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166057/
http://ivet-ua.science/images/Journals_IPTO/Arhive/Visnik_11-15.04.2016.pdf
 
Title Сучасні форми підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри
Modern forms of future designers preparation to their professional career development
 
Creator Алєксєєва, С.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розкрита проблема використання акмеологічних технологій підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар'єри в системі професійної освіти. Проведений аналіз кар'єрних і професійних планів молоді, визначені їх уявлення про професійну кар'єру, критерії успішності реалізації. Обґрунтовано використання акмеологічних технологій в навчальному процесі, де об'єктом є технологізації стають особистісні зони розвитку майбутніх фахівців. У педагогічній науці кар'єру вивчається в першу чергу через такі поняття, як професійне самовизначення, професійна Я-концепция, професійна самореалізація і підготовка до кар'єрних процесів в контексті професійної самореалізації. Аналіз кар'єрних орієнтацій молоді засвідчив про непідготовленість їх до самостійних дій, низький рівень інформованості, слабкої адаптивність на сучасному ринку праці. Основною метою використання акмеологічних технологій в професійної підготовки майбутніх фахівців до розвитку кар'єри є формування в самосвідомості особистості затребуваної необхідності в професійному саморозвитку і самореалізації у сфері професії. Основним завданням акмеологічних технологій є актуалізація розвитку особистісного і професійного "Я" за допомогою спеціальних прийомів і психологічних технологій. Акмеологія привносить до системи підготовки майбутніх фахівців ідеологію прогресивного професійного становлення, цілеспрямованої кар'єрної орієнтації, готовності до професійної самореалізації.
In the article the problem of the use of acmeological technologies is exposed for preparation of future designers to development of professional career in the system of trade education. The analysis of quarry and professional plans of young people is conducted, their ideas about a professional career, criteria of success of realization are certain. The use of acmeological technologies is reasonable in an educational process, where the personality zones of development of future specialists become the object of creations of technologies. In pedagogical science of quarry studied first of all through such concepts, as professional self-determination, professional I-conception, professional self-realization and preparation to the quarry processes in the context of professional self-realization. The analysis of quarry orientations of young people witnessed about unpreparedness of them to the independent actions, low level of being informed, weak adaptivity at the modern market of labour. Professional preparation of future specialists to development of career has forming the primary purpose of the use of acmeological technologies in consciousness of personality of the highly sought necessity for professional саморозвитку and self-realization in the field of a profession. The basic task of acmeological technologies is actualization of development of personality and professional "I" by means of the special receptions and psychological technologies. The acmeological introduces in the system preparations of future specialists ideology of the progressive professional becoming, purposeful quarry orientation, readiness to professional self-realizations.
 
Publisher Міленіум
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166057/1/%D0%A3%D0%94%D0%9A%20371.pdf
- Алєксєєва, С.В. (2016) Modern forms of future designers preparation to their professional career development Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (11). pp. 103-106. ISSN 2223-5752