Record Details

Історико - філософський аналіз тенденцій розвитку системи професійно-технічної освіти за часів незалежності України

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/166007/
http://ipto.kiev.ua/images/files/zbirnik_naukovix_ptaz/modernizaciya/modernization_4.pdf#page=38&zoom=auto,-200,560
 
Title Історико - філософський аналіз тенденцій розвитку системи професійно-технічної освіти за часів незалежності України
Историко-философский анализ тенденций развития системы профессионально-технического образования во времена независимости Украины
Historical and philosophical analysis of trends of vocational and tecnical education since independence of Ukraine
 
Creator Селецький, А.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
93/94 History
 
Description Стаття є спробою історико-філософського аналізу деяких тенденцій розвитку системи професійної підготовки кваліфікованих робітників України за часів незалежності.
Використовуючи філософській зміст поняття «тенденція» та застосувавши співвідносні категорії філософії (можливості і дійсності, необхідності та випадковості, історичного й логічного тощо), зроблено спробу виявити й проаналізувати сучасні тенден-ції професійно-технічної освіти.
Генезис системи професійної підготовки розглядається як діалектичний процес поступової втрати ознак минулого її набуття нових рис, зумовлених взаємодією об’єктивних та суб’єктивних чинників. Встановлено, що гранично загальні, фундаментальні поняття філософії, які відображають істотні, закономірні зв’язки й відно-шення реальної дійсності та пізнання, сприяючи досягненню вищого рівня наукового узагальнення, забезпечують можливість всебічного розкриття й адекватного аналізу явищ та процесів цієї галузі освіти. Такий підхід допомагає, зокрема, подолати недоліки розгляду, властиві конкретним наукам, що можуть невиправдано звужувати контекст, перебільшувати описовість і недостатньо осягати проблеми, що й призводить до поверхових висновків. Обґрунтовано, що застосування категоріального апарату філософії створює умови для виявлення об’єктивних тенденцій розвитку професійно-технічної освіти з огляду на ступінь їх важ-ливості, динаміку, терміни дії, особливості перебігу, характер результатів і наслідків. Доведено, що з урахуванням практичної спрямованості наукового аналізу застосування співвідносних категорій сприятиме культивуванню прогресивних, інноваційних тенденцій, згортанню або припиненню дії регресивних, небажаних чи шкідливих тенденцій. Сформульовано висновок про те, що завдяки створенню специфічно стійкої організації процесу мислення й здатності до відтворення істотних властивостей явищ категорії філософії у їх сукупності є досконалим інструментом пізнання існуючих та прогнозування можливих тенденцій розвитку вітчизняної і світової освітніх систем.
Статья является попыткой историко-философского анализа некоторых тенденций развития системы профессиональной подготовки квалифицированных рабочих Украины за время независимости.Используя философское содержание понятия «тенденция» и применив соотносительные категории философии (возможности и действительности, необходимости и случайности, исторического и логического и др.), предпринята попытка виявить и проанализировать современные тенденции профессионально-технического образования.Генезис системы профессиональной подготовки рассматривается как диалектический процесс постепенной утраты присущих признаков прошлого и приобретения новых черт, обусловленных взаимодействием объективных и субъективных факторов.Установлено, что предельно общие, фундаментальные понятия философии, которые отражают наиболее существенные, закономерные связи и отношения реальной действительности и познания, способствуя достижению высшей ступени научного обобщения, обеспечивают возможность всестороннего раскрытия и адекватного анализа явлений и процессов, которые происходят сейчас внутри этой отрасли образования. Такой подход обеспечивает, в частности, преодоление недостатков рассмотрения, присущего частным наукам, которые могут страдать неоправданной узостью контекста, преувеличенной описательностью и недостаточной глубиной постижения проблемы, что, в свою очередь, приводит к поверхностным выводам. Обосновано, что применение категориального аппарата философии создает условия для выявления объективных признаков тенденций развития профтехобразования с учетом степени их важности, динамики, длительности во времени, особенностей про-текания, характер результатов и последствий.Доказано, что с учетом практической направленности научного анализа применение соотносительных категорий будет способствовать культивированию прогрессивных, инновационных тенденций, свертыванию или прекращению действия регрессивных, нежелательных или вредных тенденций. Сформулирован вывод о том, что благодаря созданию специфически устойчивой организации процесса мышления и способности к воспроизводству наиболее существенных свойств явлений, категории философии в их совокупности являются совершенным инструментом познания существующих и прогнозирования возможных тенденций развития отечественной и мировой образовательных систем.
The article is an attempt of historical and philosophical analysis of some trends concerning development of skilled workers vocational training in Ukraine since its independence. Using the philosophical definition of the concept "trend" and ap-plying comparable categories of Philosophy (possibility and reality, necessity and chance, historical and logical, etc.) attempt is made to identify and analyze current trends in vocational education.The genesis of vocational training system is considered as a dia-lectical process of gradual loss of evidence of the past and acquisition of new stipulated by interaction of objective and subjective factors.It is established that very common, fundamental concepts of phi-losophy, reflecting significant, natural links and the relations of reality and knowledge, contributing to the achievement of a higher level of scientific analysis, make it possible to fully reveal and adequately analyze phenom-ena and processes of this education sector. This approach helps, in particular, to overcome shortcomings inherent in particular sciences which may unduly narrow the context, exaggerate description and insufficiently comprehend the problems, which in turn lead to superficial conclusions.It is grounded that the use of categorical philosophy apparatus creates conditions for the establishment of objective evidence of trends in development of vocational education taking into consideration their importance degree, dynamics, duration term, course of events peculiari-ties, nature of the outcomes and impacts.The author proves that considering practical focus of scientific analysis of correlative categories application will facilitate the cultiva-tion of progressive, innovative trends, curtailing or suspending the operation of regressive, unwanted or harmful tendencies.The author formulates the conclusion that due to creating specifi-cally sustainable organization of thinking process and ability to reproduce essential properties of phenomena for philosophical category in their entirety is the ultimate instrument for cognition of existing tendencies and prediction of possible trends in the development of national and international educational systems.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/166007/1/moderniz..pdf
- Селецький, А.В. (2014) Historical and philosophical analysis of trends of vocational and tecnical education since independence of Ukraine Модернізація професійної освіти та навчання: проблеми, пошуки та перспективи, 4. pp. 38-52. ISSN 978-966-8618-45-2