Record Details

Соціальна взаємодія підлітків як педагогічна проблема

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/107223/
37.064.3
 
Title Соціальна взаємодія підлітків як педагогічна проблема
Социальное взаимодеиствие подростков как педагогическая проблема
Teenagers' Social Interaction as a Pedagogical Problem
 
Creator Куниця, Т.Ю.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description Визначено місце соціальної взаємодії у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. Розглянуто поняття "соціальна взаємодія", теорії та концепції її формування. Наголошено на потребі зосередження особливої уваги на її структурі та компонентах, визначенні підходів і принципів формування соціальної взаємодії школярів. Обґрунтовано необхідність надання соціальним педагогом педагогічної підтримки як превентивної та оперативної допомоги дітям у вирішенні їхніх індивідуальних проблем з метою формування у них навичок соціальної взаємодії.
Определено место социального взаимодействия в учебно-воспитательном процессе общеобразовательной школы. Рассмотрены понятие "социальное взаимодействие", теории и концепции его формирования. Отмечено, что межличностное взаимодействие с одноклассниками и учителями обеспечивает практическое овладение школьником нормами и правилами общественного поведения. Обоснована необходимость предоставления социальным педагогом педагогической поддержки как превентивной и оперативной помощи детям в решении их индивидуальных проблем с целью формирования у них навыков социального взаимодействия.
In this article, the author has determined the place of social interaction in the educational process of comprehensive schools. The notion of "social interaction", the theories and concepts of its formation have been analyzed. The need is stressed to concentrate particular attention on its structure and components, on identifying approaches and principles of formation of social interaction of pupils.
The author has indicated that interpersonal interaction with classmates and teachers, a desire to take a place in the relations of peers secure practical mastering by pupils of norms and rules of social behavior. The necessity is substantiated to provide a social teacher's pedagogical support as preventive and timely assistance to children in solving their individual problems in order to develop their skills of social interaction.
 
Publisher ПП Зволейкр Д.Г.
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/107223/1/%D0%9A%D1%83%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F%20%D0%A2.%D0%AE..pdf
- Куниця, Т.Ю. (2015) Teenagers' Social Interaction as a Pedagogical Problem Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (19). pp. 310-320. ISSN 2308-3778