Record Details

Соціально-педагогічна підтримка ціннісно-орієнтованої активності молодших підлітків у педагогічній теорії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/107222/
37.013.42:316.621-053.5
 
Title Соціально-педагогічна підтримка ціннісно-орієнтованої активності молодших підлітків у педагогічній теорії
Социально-педагогическая поддержка ценностно ориентированной активности младших подростков в педагогической теории
Socio-Psychological Support of Value-Oriented Activity of Younger Teenagers in Pedagogical Theory
 
Creator Сергєєва, Н.В.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description У статті розкрито поняття "соціально-педагогічна підтримка", "активність", "ціннісні орієнтації". Проаналізовано харак¬теристики та особливості активності підлітків. Особлива увага зосереджена на соціально-психологічному аналізі потреби молодших підлітків у ціннісно-орієнтованій активності. Проаналізовано джерела, рушійні сили активності, її форми та рівні. Визначено, що суб'єктами активності й соціальних перетворень є індивіди, особи, особистості, великі й малі соціальні групи.
В статье раскрыты понятия "социально-педагогическая поддержка", "активность", "ценностные ориентации". Представлены характеристики и особенности активности подростков. Особое внимание сосредоточено на социально-психологическом анализе потребности младших подростков в ценностно ориентированной активности. Проанализированы источники, движущие силы активности, ее формы и уровни. Определено, что субъектами активности и социальных преобразований являются индивиды, большие и малые социальные группы.
In the article, the concepts of "socio-pedagogical support", "activity", "value orientation" are revealed. The characteristics and peculiarities of activity of teenagers are presented. Particular attention is focused on the socio-psychological analysis of the needs of younger teenagers in value- oriented activity. The sources, driving forces of activity, its forms and levels have been analyzed. In the result of philosophic analysis of the essence of social activity, three main levels of it (micro-, meso-, macrolevels) are distinguished. The subjects of activity and social change are determined to be individuals, small and large social groups.
The basic theoretical suggestions of solving the problem of socio-psycho- logical support are provided.
The author defines the essence and content of the conceptual apparatus, the criteria of forming activity of the individual. The basic socio-psychological characteristics of crisis in junior adolescence are revealed. The study and analysis of the literature on the research allowed to clarify the concept of "value-oriented activity of teenagers" from the position of social pedagogy.
 
Publisher ПП Зволейкр Д.Г
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/107222/1/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%9D.%D0%92.pdf
- Сергєєва, Н.В. (2015) Socio-Psychological Support of Value-Oriented Activity of Younger Teenagers in Pedagogical Theory Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (19). pp. 224-235. ISSN 2308-3778