Record Details

Сучасний стан застосування інформаційно-комунікаційних технологій для самоосвіти та саморозвитку особистості дорослих

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106855/
http://ite.kspu.edu/Issue_24/p-172-191
 
Title Сучасний стан застосування інформаційно-комунікаційних технологій для самоосвіти та саморозвитку особистості дорослих
Modern state of application of information and communication technologies for self-education and self-development for adult personality
Современное состояние применения информационно-коммуникационных технологий для самообразования и саморазвития личности взрослых
 
Creator Пічугіна, І.С.
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Застосування інформаційно-комунікаційних технологій для самоосвіти та саморозвитку дорослих стає актуальним питанням сучасності. Cтаття присвячена дослідженню поточного стану цього питання, особливо враховуючи зростаючу актуальність самоосвіти дорослих, популярність інформаційно-комунікаційних технологій у сучасному суспільстві, їх застосування у різних ланках суспільного життя та життя особистості. Актуальним питанням сучасного освітнього середовища стає освіта «впродовж життя». Сучасні види освіти, такі як неформальна та інформальна, набувають
розвитку та дозволяють дорослій людині здійснювати безперервну освіту. Доросла людина набуває певної зрілості як особистість, але у сучасному суспільстві стає актуальним
подальший її розвиток з причини того, що стрімким потоком змінюються потреби, інтереси суспільства. Це змушує особистість також стрімко змінюватись через саморозвиток. Завдяки чому людина змінює світогляд, мотивації, переконання, особистісні властивості, коригує погляд на сенс свого існування. Зняти напругу від сучасної реальності
допомагає такий же стрімкий і бурхливий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій. Їх основа базується на розповсюдженій мережі Інтернет, яка розкриває величезні можливості для будь-якого її користувача, задовольняє майже всякий інформаційний запит сучасної людини. У статті розглянуто, що пропонує сучасне Інтернет-середовище для самоосвіти та саморозвитку особистості дорослої людини, і як
такі пропозиції можуть відповідати сутності поставленого запитання.
The use of information and communication technology for self-education and self-development of adults is becoming a pressing issue of our time. This article is intended to explore the current status of this issue, especially considering the growing importance of self-education of adults, the popularity of information and communication technologies in contemporary society, their application in various phases of public life and the life of an individual. An issue of modern educational environment is becoming an «education for life». Modern types of education, such as non-formal and informal, acquire development and allow an adult to undertake continuing education. An adult acquires a certain maturity as a person, but in modern society its further development becomes relevant for the reason that the needs and interests of society are changing rapidly. It makes a person also change rapidly through his / her self-development. Due to which people change their worldview, motivations, beliefs, personal characteristics, corrects a look at the meaning of his existence. The rapid and rapid development of information and communication technologies helps to relieve stress from modern reality. Their framework is based on a circulated network on the Internet, which opens a huge opportunity for any user and satisfies almost every informational request of a modern person. In the article we observed what options modern Internet environment offers for self-learning and self-development of an adult, and how these propositions may correspond the question posed.
Применение информационно-коммуникационных технологий для самообразования и саморазвития личности взрослых становится актуальным вопросом современности. Статья предназначена осветить текущее состояние этого вопроса, особенно учитывая растущую актуальность самообразования взрослых, популярность информационно-коммуникационных технологий в современном обществе, их применение в разных сферах общественной жизни и жизни личности. Актуальным вопросом современной среды образования становится образование «на протяжении жизни». Современные виды образования, такие как неформальное и информальное, приобретают развитие и позволяют взрослому человеку осуществлять беспрерывное образование. Взрослый человек приобретает определённую зрелость как личность, но в современном обществе становится актуальным его дальнейшее развитие по причине того, что стремительным потоком изменяются потребности, интересы общества. Это вынуждает личность также стремительно изменяться через саморазвитие. Благодаря этому человек меняет мировоззрение, мотивации, убеждения, личностные особенности, корректирует взгляд на смысл своего существования. Снять напряжение от современной реальности помогает такое же стремительное и бурное развитие информационно-коммуникационных технологий. Их основа базируется на распространённой сети Интернет, которая раскрывает огромные возможности для любого её пользователя, удовлетворяет практически всякий информационный запрос современного человека. В статье рассмотрено, что предлагает современное Интернет-пространство для самообразования и саморазвития личности взрослого человека, и как такие предложения могут соответствовать сути поставленного вопроса.
 
Publisher Херсонський державний університет
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106855/1/172-191.pdf
- Пічугіна, І.С. (orcid.org/0000-0001-6460-8507 <http://orcid.org/0000-0001-6460-8507>) (2015) Modern state of application of information and communication technologies for self-education and self-development for adult personality Information Technologies in Education (24). pp. 172-191. ISSN 1998-6939