Record Details

Педагогічна психологія в 1950-і роки в Україні і питання індивідуалізації шкільного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106801/
http://eprints.ugd.edu.mk/10170/1/__ugd.edu.mk_private_UserFiles_snezana.veselinovska_Desktop_Zbornik%20Savremene%20tendencije%20-%20za%20autore.pdf
 
Title Педагогічна психологія в 1950-і роки в Україні і питання індивідуалізації шкільного навчання
Педагогическая психология в 1950-е годы в Украине и вопросы индивидуализации школьного обучения
Pedagogical psychology in 1950th in Ukraine and questions of individualization of the school educating
Pedagogiczna psychologia do 1950-е lat w Ukrainie i pytania indywidualizacji szkolnego nauczania
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description Вперше на основі архівних і документальних джерел виявив внесок вчених Науково-дослідного інституту психології РСР Міністерства освіти України в питаннях розвитку педагогічної психології в перші роки свого створення (1945-1950s.), Світлова фон організації інститутів. Предмети і дослідження висновок вчених, їх вплив на поглиблення вивчення особливостей дітей дошкільного та шкільного віку "вчення, які охоплюються в контексті індивідуалізації освітнього процесу. Піднято і охарактеризовано основні напрямки Інститути науково-дослідної роботи, яка узгоджується з вимогами шкільної практики, присвячених вивченню: формування поняття числа і свідомого засвоєння знань маленькими дітьми школи, розуміння метафоричних значень слів і вирази, психології пам'яті, уточнюючі сприйняття процесів школярів "комічних ситуацій в області літератури, музичні інтервали, ритм, роль правої і лівої руки у формуванні рухових навичок в процесі написання. Основними темами дослідження довівши учнів до зображені.
Аналіз змісту суб'єктів наукових досліджень проводиться з урахуванням політичних та ідеологічних особливостей історичного часу, що багато в чому визначають умови українських вчених - відмова Західної науки »досягнення, високу і жорстке вплив радянської ідеології над гуманітарним науковим дослідженням, Специфіка наукової діяльності Інституту (відсутність необхідних матеріальних ресурсів і умов для лабораторних експериментів в перші повоєнні роки), виявлені успіхи і недоліки в роботі українських вчених, які виставлялися в відсутність фундаментальних експериментальне дослідження. Використання раніше невідомих документів і фактів дало можливість ввести в науковий оновлену інформацію про функціонування Інституту та розвитку педагогічної психології в Україні в даний період.
Впервые на основе архивных и документальных источников выявил вклад ученых Научно-исследовательского института психологии ССР Министерства образования Украины в вопросах развития педагогической психологии в первые годы своего создания (1945-1950s.) , Световая фон организации институтов. Предметы и исследования вывод ученых, их влияние на углубление изучения особенностей детей дошкольного и школьного возраста "учение, охватываемых в контексте индивидуализации образовательного процесса. Поднято и охарактеризованы основные направления Институты научно-исследовательской работы, которая согласуется с требованиями школьной практики, посвященных изучению: формирования понятия числа и сознательного усвоения знаний маленькими детьми школы, понимание метафорических значений слов и выражения, психологии памяти, уточняющие восприятие процессов школьников "комических ситуаций в области литературы, музыкальные интервалы, ритм, роль правой и левой руки в формировании двигательных навыков в процессе написания. Основными темами исследования доведя учеников до изображены.
Анализ содержания субъектов научных исследований проводится с учетом политических и идеологических особенностей исторического времени, что во многом определяющие условия украинских ученых - отказ Западной науки »достижения, высокое и жесткое влияние советской идеологии над гуманитарным научным исследованиям , Специфика научной деятельности Института (отсутствие необходимых материальных ресурсов и условий для лабораторных экспериментов в первые послевоенные годы), выявлены успехи и недостатки в работе украинских ученых, которые выставлялись в отсутствие фундаментальных экспериментальное исследование. Использование ранее неизвестных документов и фактов дало возможность ввести в научный обновленную информацию о функционировании Института и развития педагогической психологии в Украине в рассматриваемый период.
For the first time on the basis of archival and documentary sources exposed the contribution of scientists of the Research Institute of Psychology of the Ukrainian SSR Ministry of Education in the development issues of educational psychology in the first years of its establishment (1945-1950s.). Illuminated the background of the Institutes organization. The subjects and research output of scientists, their impact on the deepening the study of the characteristics preschool and schoolchildren‟ teaching covered in the context of individualization of the educational process. Picked out and characterized the major areas of Institutes research work that was consistent with the requirements of school practice, devoted to the study of: formation of the notion of number and the conscious assimilation of knowledge by younger schoolchildren, understanding of metaphorical meanings of words and expressions, the psychology of memory, clarifying the processes schoolchildren' perception of comic situations in Literature, musical intervals, rhythm, the role of the right and left hand in the formation of motor skills in the process of writing. The main themes of researching the pupils' bringing up are depicted.
The content analysis of subjects of scientific research is done in view of the political and ideological features of historical time, which largely set the terms of the Ukrainian scientists - rejection the Western science‟ achievements, high and rigid influence of soviet ideology over humanitarian scientific research. The specificity of the scientific activities of the Institute (the lack of the necessary material resources and conditions for laboratory experiments in the early post-war years), revealed successes and shortcomings in the work of Ukrainian scientists, which were displayed in the lack of fundamental experimental research. The use of previously unknown documents and facts made it possible to enter into scientific updated information on the functioning of the Institute and the development of educational psychology in Ukraine in the period under review.
Први пут на основу архивских и документарних извора откривен је допринос научника Истраживачког института за психологију Министарства образовања Украјине у развоју педагошке психологије током првих година од његовог оснивања (1945-1950.). Расветљен је историјат организације овог института. Субјекти и резултати истраживања научника, њихов утицај на продубљивање проучавања карактеристика подучавања деце школског и предшколског узраста су покривени у контексту индивидуализације образовног процеса. Изабрали смо и описали главне области истраживачког рада института који је био у складу са захтевима школске праксе, посвећен проучавању: формирања схватања броја и свесне асимилације знања од стране млађе школске деце, разумевања метафоричких значења речи и изра- за, психологије памћења, разјашњавања процеса како деца школског узраста доживљавају комичне ситуације у књижевности, музичке интервале, ритам, улоге десне и леве руке у формирању моторних вештина у процесу писања. Описане су главне теме проучавања васпитања ученика.
Садржајна анализа субјеката научног истраживања је урађена узевши у обзир политичке и идеолошке карактеристике тог времена, које су у великој мери одредиле услове у којима су радили украјински научници – одбацивање достигнућа западњачке науке, велики и ригидан утицај совјетске идеологије на истраживање у друштвеним наукама. Специфичност научних активности института (недостатак неопходних материјалних ресурса и услова за лабораторијске експерименте током раних послератних година), је открила успехе и недостатке у раду украјинских научника, који су се огледали у недостатку фундаменталног експерименталног истраживања. Коришћење раније непознатих докумената и чињеница је омогућило увођење ажурираних научних информација у функционисање института и развој педагошке психологије у Украјини у периоду који се разматра.
 
Publisher

Врање
Врање
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106801/1/2014.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2014) Pedagogical psychology in 1950th in Ukraine and questions of individualization of the school educating Савремене тенденције у наставним и ваннаставним активностима на учитељским (педагошким) факултетима (24). pp. 155-159. ISSN ISBN 978-86-6301-011-6