Record Details

Readiness то innovative activity in the process of pedagogical practice as an important professional quality of future teachers

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/107155/
http://www.pedscience.inf.ua/2015-3.pdf
 
Title Readiness то innovative activity in the process of pedagogical practice as an important professional quality of future teachers
Готовность к инновационной деятельности в процессе педагогической практики как важное профессиональное качество будущего учителя
Готовність до інноваційної діяльності в процесі педагогічної практики як важлива професійна якість майбутнього вчителя
 
Creator Калюжна, Т.Г.
Радченко, Ю.Л.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Визначено термін «готовність до інноваційної педагогічної діяльності» як особистісно-професійну якість, що характеризується усвідомленням значущості та зацікавленості студента здійснювати інноваційну діяльність на інноваційних засадах, наявністю мотивації з одночасним набуттям спеціальних знань, умінь, які забезпечують організацію інноваційної педагогічної діяльності; потребами творчої само реалізації і професійного вдосконалення. З'ясовано, що під час проходження педагогічної практики у ВНЗ відбувається формування готовності до інноваційної діяльності майбутніх учителів. Визначено структурні компоненти готовності до інноваційної педагогічної діяльності. Виокремлено педагогічні умови формування готовності студентів до інноваційної педагогічної діяльності у процесі педагогічної практики.
В исследовании определен термин «готовность к инновационной педагогической деятельности» как личностно-профессиональное качество, характеризующееся осознанием значимости и интересом студента к обучению и воспитанию учащихся на инновационных началах; наличием мотивации с одновременным приобретением специальных знаний, умений, которые воплощаются в организацию учебно-воспитательной работы; потребностями творческой самоактуализации и самореализации. Выяснено, что педагогическая практика развивает творческую активность и самостоятельность студентов, способствует формированию их как социально активных личностей с инновационным потенциалом. Определены структурные компоненты готовности к инновационной педагогической деятельности: мотивационный, когнитивный, креативный, рефлексивный и технологический. Также указаны педагогические условия формирования готовности к инновационной педагогической деятельности будущих учителей в процессе педагогической практики.
The article deals with the theoretical bases of forming the future teacher readiness for innovative educational activity in the process of pedagogical practice. Nowadays the readiness to innovative educational activity is one of the most important qualities of a teacher and the factor of his successful professional activity. The aspects of teacher readiness are considered to innovative activity taking into account modern priorities of education.
Teacher's readiness to development, testing and implementation pedagogical innovation in the educational process appears as a necessary component of their professional readiness. The term ereadiness to innovative educational activity)) is defined as a personal and professional quality, characterized by awareness of the importance and students' interests to the training and educating pupils on the basis of innovation; presence of motivation while obtaining special knowledge, skills, which are embodied in the" organization of educational work; requirements to creative self-actualization and self-realization. It has been found that teaching practice develops the students' creativity and independence, promotes them as socially active individuals with innovative potential.
The structural components of readiness to innovative educational activity are characterized. Readiness to innovate activity is an integral quality of the individual, and it is characterized by a certain degree of formation of motivational, cognitive, creative, reflective and technological components in their unity, which is manifested in the desire to innovative educational activity, in readiness for its implementation at the professional level.
The pedagogical conditions of students' readiness forming to innovative educational activity during teaching practice are determined. The formation of teachers' readiness to innovative activity is a process that allows the teacher to help in the developing of his values and humanistic orientation, awareness of solving methodology vocational and educational problems, the specific concepts, the ways to implement the conceptual schemes of experience; understanding his results of pedagogical innovations, criteria development of their evaluation and self-esteem.
 
Publisher СумДПУ імені А.С. Макаренка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/107155/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BB%D1%8E%D0%B6%D0%BD%D0%B0%20%D0%A2.%D0%93.-%20Readiness%20to%20innov.pdf
- Калюжна, Т.Г. and Радченко, Ю.Л. (2015) Readiness то innovative activity in the process of pedagogical practice as an important professional quality of future teachers Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 3 (47). pp. 352-358. ISSN 2312-5993