Record Details

Модель підручника астрономії профільного рівня

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/107089/
 
Title Модель підручника астрономії профільного рівня
Manual model of astronomy profile
 
Creator Головко, Микола Васильович
Крячко, Іван Павлович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
52 Astronomy. Astrophysics. Space research. Geodesy
 
Description У статті на основі психолого-педагогічних та методологічних уявлень, положень теорії підручника запропоновано підходи до розроблення моделі підручника астрономії профільного рівня для загальноосвітньої школи, що розкривають принципи побудови його методичного апарату, організації навчального матеріалу, властивості та дидактичні функції. Пропонується узагальнена модель підручника, яка не лише розкриває його внутрішню структуру, але й визначає зовнішні елементи та взаємодії, пов’язані з підручником. Обґрунтовуються особливості підручника астрономії профільного рівня як відкритої інформаційної системи, що є важливою складовою інформаційно-навчального середовища шкільної астрономічної освіти. Визначаються взаємозв’язки підручника з іншими компонентами методичної система профільного навчання астрономії в старшій школі. Акцентується увага на дидактичних особливостях сучасного підручника, які забезпечують учням можливість конструювати відповідно до індивідуальних пізнавальних потреб «одномоментний» підручник – освітній продукт, який максимально задовольняє їхні навчальні мотиви. Підручник розглядається не лише як джерело інформації, а насамперед як дидактичний засіб (інструмент організації навчання та навігатор), що допомагає учневі організовувати власну освітню лінію, а для вчителя є засобом проектування процесу навчання, спрямованого на формування в учнів предметної та ключових компетентностей. Обґрунтовуються складові методичного апарату підручника астрономії, орієнтованого на досягнення навчальних цілей, прийоми навчальної діяльності, що мотивують, орієнтують та допомагають учневі набувати відповідних компетентностей. Акцентується увага на процесуальній складовій підручника, яка має пронизувати всі його елементи і визначати характер і організацію процесу навчання, водночас забезпечуючи найширшу варіативність та придатність підручника для різних моделей навчання.
In the article, the approaches to the development of the textbook on Astronomy for the profession-oriented level of the comprehensive school were suggested on the basis of the psychological and pedagogical as well as methodological concepts; it demonstrates the principles of its methodological apparatus, the organization of the academic material, its features and didactic functions. The generalized model of a textbook which demonstrates not only its inner structure but also defi nes the external elements and interrelations that are connected to the textbook is suggested. The features of the Astronomy textbook of the profession-oriented level as an open information system which is an important component of the informationeducational environment of the school astronomical education are specifi ed. The interrelationships with the other components of the textbook methodical system of the profession-oriented training of Astronomy in the high school are identified. Much attention is focused on the didactic features of a modern textbook which provide the students an opportunity to design a «one-moment» textbook in correspondence with their individual cognitive needs; such textbook is an educational product that satisfi es the educational requirements in the best way. The textbook is not considered as a source of information but, above all, as a didactic tool (the tool of the training organization and navigator), which helps a student to organize their own educational line and is a means for the teaching process design aimed at the development of the students’ key competencies and subject for a teacher. The methodical system components of an astronomy textbook that is oriented at the educational goals achievement, the methods of learning activities that motivate, orient and help the student to acquire relevant competencies are specified. Much attention is focused on the procedural component of the textbook, which must be present in all its elements and determine the nature as well as the learning process organization ensuring the widest variability and suitability for different models of textbook learning.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/107089/1/17.pdf
- Головко, Микола Васильович and Крячко, Іван Павлович (2015) Manual model of astronomy profile Проблеми сучасного підручника, 1 (15). pp. 127-136.