Смисложиттєві орієнтації у професійній діяльності педагога
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/106931/
|
|
Title |
Смисложиттєві орієнтації у професійній діяльності педагога
Sense-life orientations in the profession of pedagogue Смысложизненные ориентации в профессиональной деятельности педагога |
|
Creator |
Аніщенко, Олена Валеріївна
|
|
Subject |
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Статтю присвячено аналізу проблеми смисложиттєвих орієнтацій як чинника професійного розвитку педагога. Обґрунтовано висновок про те, що смисложиттєві орієнтації, або життєві стратегії, – один із найбільш впливових компонентів інтегральної індивідуальності, формують соціогенез особистості. Смисложиттєві орієнтації не вичерпуються однією, навіть дуже важливою, ідеєю, життєвою метою, а являють собою структурну ієрархію «великих» і «малих» смислів. Акцентовано увагу на тому, що педагогічна професія передбачає безпосередній вплив конкретного педагога на особистість конкретного учня.
This article analyzes the problem of sense-life orientations as factor of teacher professional development. The conclusion is substantiated that sense-life orientations or life strategies are the most influential components of integrated individuality, forming socio-genesis of a personality. Sense-life orientations are not limited to one, even very important idea or life goal, but represent the structural hierarchy of «large» and «small» meanings. The attention is focused on the fact that profession of a teacher involves direct influence of a particular pedagogue on specific emerging personality of the student. Статья посвящена анализу проблемы смысложизненных ориентаций как фактора профессионального развития педагога. Обоснован вывод о том, что смысложизненные ориентации, или жизненные стратегии, – один из наиболее влиятельных компонентов интегральной индивидуальности, формирующих социогенез личности. Смысложизненные ориентации не исчерпываются одной, даже очень важной, идеей, жизненной целью, а представляют собой структурную иерархию «больших» и «малых» смыслов. Акцентировано внимание на том, что педагогическая профессия предполагает непосредственное влияние конкретного педагога на конкретную формирующуюся личность учащегося. |
|
Publisher |
ІПООД НАПН України
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/106931/1/Anishchenko%20O.%20Sense-life%20orientations%20in%20the%20profession%20of%20pedagogu%D0%B5.pdf
- Аніщенко, Олена Валеріївна (2014) Sense-life orientations in the profession of pedagogue Я – концепція академіка Неллі Ничкало у вимірі професійного розвитку особистості. pp. 174-181. ISSN ISBN 978-966-136-195-8 |
|