Record Details

Проблема первинної соціалізації дітей молодшого віку в сучасному науково-педагогічному просторі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106722/
 
Title Проблема первинної соціалізації дітей молодшого віку в сучасному науково-педагогічному просторі
Проблема первичной социализации детей младшего возраста в современном научно-педагогическом пространстве
Problem primary socialization of young children in modern scientific and educational space
 
Creator Шкляр, Н.А.
 
Subject 316 Соціологія
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті представлено аналітичний огляд наукових і науково-
методичних праць з проблеми формування у молодших дошкільників позитивного ставлення до дошкільного закладу як вагомого показника їхньої соціалізованості. Розкрито вплив соціально-виховного середовища на процес соціального становлення особистості. Розглянута проблема міститься на перетині інтересів психології, теорії та методики виховання, соціальної педагогіки і потребує комплексного підходу для розроблення технології формування в малюків позитивного ставлення до дошкільного закладу як інституту соціалізації.
В статье представлен аналитический обзор научно-методических трудов по проблеме формирования у младших дошкольников положительного отношения к дошкольному учреждению как весомого показателя социализированности. Раскрыто влияние социальной воспитательной среды на процесc социального становления личности. Рассматриваемая проблема находится на пересечении интересов психологии, теории и методики воспитания, социальной педагогики и требует комплексного подхода для разработки технологии формирования у детей позитивного отношения к дошкольному
учреждению как институту социализации.
The article presents a brief analytical review of scientific and scientific-methodical works on the problem of formation in younger preschool children of positive attitude to the pre-school institution as an important indicator of their socialization. This review testifies the scientists’ attention to the issues of personality formation in early ontogenesis, favorable conditions for that created in family and public institutions, parents’ involvement as active participants of the educational process. The impact of social environment on the social formation of the person is considered. The problem under research is an object of interest for psychology, theory
and methods of education, social pedagogics and require a new technology to be developed aimed at forming the preschool age child’s positive attitude to the preschool educational establishment as an institution of socialization.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106722/1/%D0%A8%D0%BA%D0%BB%D1%8F%D1%80%20%D0%9D.%D0%90.%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B0%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%B9%20%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D1%88%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B2%D1%96%D0%BA%D1%83%202015.pdf
- Шкляр, Н.А. (2015) Problem primary socialization of young children in modern scientific and educational space Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (19). pp. 366-378. ISSN 2308-3778