Record Details

Освіта як гуманітарна технологія соціалізації особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106568/
 
Title Освіта як гуманітарна технологія соціалізації особистості
Education as a humanitarian technology of individual socialization
 
Creator Твердовська, О.В.
Власенко, Ф.П.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description В умовах соціокультурних детермінант розвитку сучасної освіти не втрачають своєї актуальності науково-педагогічні дослідження, присвячені аналізу процесу формування творчої, високоінтелектуальної, моральної, затребуваною в суспільстві особистості. Освіта виступає як сфера виявлення і використання індивідом власного потенціалу для життєдіяльності, де основними функціями є розвиток успішної особистості; допомога і підтримка в освоєнні світу і самовизначенні; створення сприятливих умов і можливостей для засвоєння соціального досвіду і впровадження культурних елементів в систему дій людини. У цьому контексті центральною проблемою є соціалізація індивіда, де освіта є визначальним інститутом зазначеного процесу. Крім освоєння і здатності відтворення класичних зразків наукової та творчої спадщини (як апогею, вінця соціального досвіду) в межах дитячого креативного становлення необхідно розвивати здатність до фантазії, уяви, творчого моніторингу реальності.
In terms of social and cultural determinants of the development of modern education does not lose its relevance educational research studies devoted to the analysis of the formation of a creative, highly intelligent, moral, popular social personality. Education serves as a field to identify and use the individual's own capacity for life, where the main features are the development of a successful person; assistance and support in the development of peace and self-determination; creation of favorable conditions and opportunities for the assimilation of social experience and the introduction of cultural elements in human action. In this context, the central problem is the socialization of the individual, where education is a defining institution of this process. In addition to the development and reproduction capacity of the classical model of scientific creativity and heritage (as the summit of social experience) within the children's creative becoming necessary to develop capacity for imagination, creativity monitoring of reality.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106568/1/07.pdf
- Твердовська, О.В. and Власенко, Ф.П. (2015) Education as a humanitarian technology of individual socialization Education and Development of Gifted personality, 4 (35). pp. 24-27. ISSN 2309-3935