Освіта як гуманітарна технологія соціалізації особистості
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/106568/
|
|
Title |
Освіта як гуманітарна технологія соціалізації особистості
Education as a humanitarian technology of individual socialization |
|
Creator |
Твердовська, О.В.
Власенко, Ф.П. |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
|
|
Description |
В умовах соціокультурних детермінант розвитку сучасної освіти не втрачають своєї актуальності науково-педагогічні дослідження, присвячені аналізу процесу формування творчої, високоінтелектуальної, моральної, затребуваною в суспільстві особистості. Освіта виступає як сфера виявлення і використання індивідом власного потенціалу для життєдіяльності, де основними функціями є розвиток успішної особистості; допомога і підтримка в освоєнні світу і самовизначенні; створення сприятливих умов і можливостей для засвоєння соціального досвіду і впровадження культурних елементів в систему дій людини. У цьому контексті центральною проблемою є соціалізація індивіда, де освіта є визначальним інститутом зазначеного процесу. Крім освоєння і здатності відтворення класичних зразків наукової та творчої спадщини (як апогею, вінця соціального досвіду) в межах дитячого креативного становлення необхідно розвивати здатність до фантазії, уяви, творчого моніторингу реальності.
In terms of social and cultural determinants of the development of modern education does not lose its relevance educational research studies devoted to the analysis of the formation of a creative, highly intelligent, moral, popular social personality. Education serves as a field to identify and use the individual's own capacity for life, where the main features are the development of a successful person; assistance and support in the development of peace and self-determination; creation of favorable conditions and opportunities for the assimilation of social experience and the introduction of cultural elements in human action. In this context, the central problem is the socialization of the individual, where education is a defining institution of this process. In addition to the development and reproduction capacity of the classical model of scientific creativity and heritage (as the summit of social experience) within the children's creative becoming necessary to develop capacity for imagination, creativity monitoring of reality. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/106568/1/07.pdf
- Твердовська, О.В. and Власенко, Ф.П. (2015) Education as a humanitarian technology of individual socialization Education and Development of Gifted personality, 4 (35). pp. 24-27. ISSN 2309-3935 |
|