Record Details

Взаємозв'язок реального і віртуального експериментів як чинник у розвитку практикуму з фізики в середній школі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/26681/
 
Title Взаємозв'язок реального і віртуального експериментів як чинник у розвитку практикуму з фізики в середній школі
Connection real and virtual experiments as a factor in development of practical work from physics at high school
 
Creator Величко, С.П.
Слободяник, О.В.
Растригіна, А.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті доводиться можливість подальшого вдосконалення фізичного практикуму у загальноосвітніх навчальних закладах, де шкільний курс фізики вивчається за профільними програмами. Основні твердження про розвиток фізичного практикуму та методики його виконання у старшій школі обумовлені широким запровадженням засобів інформаційно-комунікаційних технологій, завдяки яким уможливлюється розробка і виконання комп’ютерно-орієнтованих лабораторних робіт, що наближені до виконання реальних дослідницьких робіт, і виконуються на основі всебічної реалізації віртуального експерименту у тісному його поєднанні із реальним. Така методика підготовки учня до робіт практикуму, яка окреслює три етапи, сприяє тому, що суттєво поліпшується готовність старшокласника до експериментування у ході фізичного практикуму та якість і результативність виконання самого дослідження, а головне , що при цьому підвищується рівень навчальних досягнень школярів.
В статье доказывается возможность дальнейшего совершенствования физического практикума в общеобразовательных учебных заведениях, где школьный курс физики изучается по профильным программам. Основное предположение о развитии физического практикума и методики его выполнения в старшей школе обусловлено широким внедрением средств информационно-коммуникационных технологий, благодаря которым становится возможным разработка и выполнение компьютерно-ориентированных лабораторных работ, приближенные к выполнению реальных исследовательских работ, и выполняются на основе всесторонней реализации виртуального эксперимента в тесном его сочетании с реальным. Предлагаемая методика подготовки ученика к физическому практикуму определяется тремя этапами и способствует тому, что существенно улучшается готовность старшеклассников к экспериментированию в ходе физического практикума, повышается качество и результативность выполнения исследования, а главное, при этом повышается уровень знаний школьников.
In the article the expediency of ICT to improve self-teaching and learning of physics of high school students through a combination of virtual and real educational experiment and based on this we have the opportunity to further improve physical workshop in secondary schools, where high-school physics studied by specialized programs. The main ideas and statements about the development of physical workshop and methods of its implementation in high school by the need to strengthen the role of the individual work of each student in learning physics and therefore demands individualization of the educational process because of the wide introduction of Information and Communication Technologies, by which made possible the development and implementation computer-oriented labs that perform close to real research, and executed on the basis of the full implementation of virtual experiment in close conjunction with it real. This method of preparation work to the student workshop, involves a combination of existing training equipment with computer-based learning environment in the study of modern physics high school. The proposed methodology outlines three phases and ensures that significantly improves the readiness of senior pupils to experiment during the workshop and the physical quality and effectiveness of the implementation study, and importantly, it increases the level of academic performance of students.
In general, the recommended method is an important factor both in the development of physical workshop in secondary school, and improvements in general all types of individual educational cognitive activity and independent work of high school students and leads to broader introduction of school educational process on natural disciplines basic principles synergistic approach and aims to forming an effective and fully developed personality graduate from high school, his self-development and self-education.
 
Publisher СумДПУ імені А.С.Макаренка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/26681/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%BE%20%D0%A0%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%B3%D1%96%D0%BD%D0%B0.pdf
- Величко, С.П., Слободяник, О.В. and Растригіна, А.М. (2015) Connection real and virtual experiments as a factor in development of practical work from physics at high school Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 7 (51). pp. 213-222. ISSN 2312-5993