Record Details

Формування професійної етики майбутніх фахівців

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10718/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10718
 
Title Формування професійної етики майбутніх фахівців
Формирование профессиональной этики будущих специалистов
Formation of Future Specialist’s Professional Ethics
 
Creator Колісник-Гуменюк, Юлія Ігорівна
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглядаються психологічні особливості та моральні якості фахівця, відображаються в його особистісної позиції і в ефективності самореалізації особистості в процесі професійного становлення. Автор статті робить висновок, що формування особистості фахівця передбачає: оволодіння знаннями, нормами і правилами поведінки; розвиток почуттів; формування переконань, умінь і звичок поведінки, що відповідають нормам професійно-етичної культури. Бути кваліфікованим фахівцем - значить не тільки відмінно засвоїти теоретичні знання та практичні навички, а й мати сформований відповідний світогляд, стрижнем якого має бути гуманізм, висока культура і духовність, вміння спілкуватися. Важливе місце у формуванні особистості фахівця автор відводить професійної моралі та професійної етики, а також поєднанню моральних якостей з професійними знаннями, навичками та досвідом.
The article deals with psychological peculiarities and moral qualities of specialist which are mirrored in his or her personal position and efficiency of self-realization of personality in the process of professional formation. The author concludes that the formation of the specialist’s personality includes: acquisition of knowledge, norms and rules of conduct; the development of the senses; the formation of beliefs, skills and habits of behavior, keeping up standards of professional and ethical culture. Being a qualified person means not only to have great theoretical knowledge and practical skills, but also have a formed corresponding world outlook, the core of which should be humanism, high culture and spirituality, the ability to communicate. The author considers that professional morality and professional ethics, as well as a combination of moral qualities with professional knowledge, skills and experience play an important role in shaping the personality of the specialist.
В статье рассматриваются психологические особенности и моральные качества специалиста, отражающиеся в его личностной позиции и в эффективности самореализации личности в процессе профессионального становления. Автор статьи делает вывод, что формирование личности специалиста предусматривает: овладение знаниями, нормами и правилами поведения; развитие чувств; формирования убеждений, умений и привычек поведения, соответствующих нормам профессионально-этической культуры. Быть квалифицированным специалистом – значит не только отлично усвоить теоретические знания и практические навыки, но и иметь сформированное соответствующее мировоззрение, стержнем которого должно быть гуманизм, высокая культура и духовность, умение общаться. Важное место в формировании личности специалиста автор отводит профессиональной морали и профессиональной этике, а также сочетанию нравственных качеств с профессиональными знаниями, навыками и опытом.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України; Львівський науково-практичний центр Інституту професійно-технічної освіти НАПН України; Національний університет “Львівська політехніка”
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10718/3/%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8%20.pdf
- Колісник-Гуменюк, Юлія Ігорівна (2014) Formation of Future Specialist’s Professional Ethics Педагогіка і психологія професійної освіти, 5. pp. 215-222. ISSN 2218-5186