VIRTUAL ELECTRONIC WHITEBOARD USAGE AS A TOOL FOR ORGANIZATION OF STUDENTS’ COOPERATIVE ACTIVITY
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
VIRTUAL ELECTRONIC WHITEBOARD USAGE AS A TOOL FOR ORGANIZATION OF STUDENTS’ COOPERATIVE ACTIVITY
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ВИРТУАЛЬНОЙ ЭЛЕКТРОННОЙ ДОСКИ КАК СРЕДСТВА ОРГАНИЗАЦИИ КООПЕРАТИВНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНОЇ ЕЛЕКТРОННОЇ ДОШКИ ЯК ЗАСОБУ ОРГАНІЗАЦІЇ КООПЕРАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ |
|
Creator |
Desyatov, Dmytro L.
|
|
Subject |
network technologies; cooperative learning; collaborative learning; virtual electronic whiteboard (VEW)
сетевые технологии; кооперативное обучение; колаборативное обучение; виртуальная электронная доска (ВЭД) мережні технології; кооперативне навчання; колаборативне навчання; віртуальна електронна дошка (ВЕД) |
|
Description |
In this article the essence and advantages of organization of students’ cooperative learning via usage of network technologies is defined. The correlation and relationship between cooperative and collaborative learning are pointed out. The didactic potential of virtual electronic whiteboard (further – VEW, author’s note) as a tool of organization of students’ cooperative learning is revealed. The examples of learning tasks which can be completed by students with the usage of a VEW are given. The main requirements which a VEW has to meet for organization of students’ cooperative learning are stated. The article describes the didactic problems that can be solved via usage of a VEW in students’ cooperative learning.
В статье определена сущность и преимущества кооперативного обучения учащихся с использованием сетевых технологий. Указано соотношение и взаимосвязь между кооперативным и колаборативным обучением. Раскрыт дидактический потенциал виртуальной электронной доски (дальше – ВЭД, прим. автора) как средства организации кооперативной деятельности учащихся. Наведены примеры учебных заданий, которые учащиеся могут выполнять с использованием ВЭД. Названы основные требования, которым должна соответствовать электронная доска для организации кооперативной деятельности учащихся. Перечислены дидактические проблемы, которые можно разрешить с использованием ВЭД в процессе кооперативного обучения учащихся. У статті визначено сутність і переваги організації кооперативного навчання учнів із використанням мережних технологій. Встановлено співвідношення і взаємозв’язок між кооперативним і колаборативним навчанням. Розкрито дидактичний потенціал віртуальної електронної дошки (далі – ВЕД, прим. автора) як засобу організації кооперативної діяльності учнів. Наведено приклади навчальних завдань, які можуть виконувати учні з використанням ВЕД. Окреслено основні вимоги, які повинна відповідати електронна дошка, для організації кооперативної діяльності учнів. Описано дидактичні проблеми, які дозволяє розв’язати використання ВЕД у процесі кооперативного навчання учнів. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-02-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття — Peer-reviewed Article — рецензируемая статья — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1314
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 51, No 1 (2016); 36-42
Информационные технологии и средства обучения; Vol 51, No 1 (2016); 36-42 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 51, No 1 (2016); 36-42 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 51, No 1 (2016); 36-42 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1314/1002
|
|
Rights |
Copyright (c) 2016 Dmytro L. Desyatov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|