ICT FOR HIGH SCHOOL STUDENTS’ RESEARCHES: DESIGN PRINCIPLES, TRENDS AND EXPERIENCE OF USE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ICT FOR HIGH SCHOOL STUDENTS’ RESEARCHES: DESIGN PRINCIPLES, TRENDS AND EXPERIENCE OF USE
ИКТ ДЛЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИХ РАБОТ СТАРШЕКЛАССНИКОВ: ПРИНЦИПЫ ПРОЕКТИРОВАНИЯ, НАПРАВЛЕНИЯ И ОПЫТ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ІКТ ДЛЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ РОБІТ СТАРШОКЛАСНИКІВ: ПРИНЦИПИ ПРОЕКТУВАННЯ, НАПРЯМИ ЗАСТОСУВАННЯ, ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ |
|
Creator |
Burov, Oleksandr Yu.
Shynenko, Mykola A. |
|
Subject |
information and communication technologies; research projects; high school; students
информационно-коммуникационные технологии; исследовательские проекты; школьное заведение; старшеклассники інформаційно-комунікаційні технології; дослідницький проект; загальноосвітній навчальний заклад; старшокласники |
|
Description |
The article describes the principles of ICT design and technology for research in high school, including two subsystems - assessment of intellectual abilities and the selection of students for the intellectual professions, as well as the modeling of cognitive and perceptual activity in the conditions of influence of various factors (internal and external). The description of the psychological tests used in the proposed ICT has been given. It is described an example of student research projects in the field of natural and mathematical sciences on the basis of experimental studies using the developed ICT: identifying the effect of solar activity and geomagnetic field on a physiological state and cognitive performance, communication chronotype and success of high school students learning, appearance of bifurcation in the performance of cognitive tasks rate. These results demonstrated the students' ability to perform using this ICT not only the research training projects, but also the field research to yield new knowledge in mathematics, physics, psychology, medicine and physiology.
В статье рассмотрены принципы и технология проектирования ИКТ исследовательских работ в школе, включающей две подсистемы – оценки интеллектуальных способностей и отбор учащихся к интеллектуальным профессиям, а также моделирования когнитивной и перцептивной деятельности в условиях воздействия различных факторов (внешних и внутренних). Приводится описание психологических тестов, используемых в предложенной ИКТ. Рассмотрен пример построения ученических исследовательских проектов в сфере естественно-математических наук на базе экспериментального исследования с применением разработанной ИКТ: выявление влияния солнечной активности и геомагнитного поля на физиологическое состояние и когнитивную деятельность, связь хронотипа и успешности обучения старшеклассников, возникновения бифуркаций в скорости выполнения когнитивных задач. Полученные учащимися результаты демонстрируют возможность выполнения таким путем не только исследовательских проектов учебного характера, но и проведения реальных научных исследований с получением новых знаний в области математики, физики, психологии, медицины и физиологии. У статті розглянуто принципи і технологію проектування ІКТ для дослідницьких робіт у школі, що включає дві підсистеми – оцінювання інтелектуальних здібностей і відбір учнів до інтелектуальних професій і моделювання когнітивної і перцептивної діяльності в умовах дії різних чинників (зовнішніх і внутрішніх). Наводиться опис психологічних тестів, що використовуються в запропонованій ІКТ. Розглянуто приклад побудови учнівських дослідницьких проектів у сфері природничо-математичних наук на базі експериментального дослідження із застосуванням розробленої ІКТ: виявлення впливу сонячної активності і геомагнітного поля на фізіологічний стан і когнітивну діяльність, зв’язок хронотипу й успішності навчання старшокласників, виникнення біфуркацій у швидкості виконання когнітивних задач. Отримані учнями результати демонструють можливість виконання таким шляхом не тільки дослідницьких проектів навчального характеру, але й проведення реальних наукових досліджень з отриманням нових знань у галузі математики, фізики, психології, медицини та фізіології. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-02-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Інструментальні засоби;Методика; Результати експерименту Peer-reviewed Article — рецензируемая статья — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1366
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 51, No 1 (2016); 8-20
Информационные технологии и средства обучения; Vol 51, No 1 (2016); 8-20 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 51, No 1 (2016); 8-20 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 51, No 1 (2016); 8-20 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1366/1006
|
|
Rights |
Copyright (c) 2016 Oleksandr Yu. Burov, Mykola A. Shynenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|