Record Details

Універсальні способи навчальної діяльності учнів у реалізації компетентнісного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106716/
 
Title Універсальні способи навчальної діяльності учнів у реалізації компетентнісного підходу
Universal ways of learning activities of school pupils in the implementation of competency approach
Универсальные способы учебной деятельности учащихся в реализации компетентностного подхода
 
Creator Трубачева, Світлана Едуардівна
Осадчук, Раїса Іванівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description Стаття присвячена проблемі реалізації компетентнісного підходу в освіті через універсалізацію навчальних дій, якими мають оволодіти учні для соціального становлення й професійно орієнтованої підготовки. Одним із підходів до розв’язання цієї проблеми є створення інваріантної основи освітнього й виховного процесу у вигляді системи універсальних способів навчальних дій, які, з одного боку, будуть відігравати фундаменталізуючу роль у процесі формування змісту освіти, а з іншого, — узагальнювати та систематизувати вимоги до інтегрованого результату сучасної освіти — ключових компетентностей учнів. До основних універсальних блоків віднесено такі: загальнокультурний, особистісний, загальнонавчальний, технологічний, комунікативний. Характерними особливостями універсальних навчальних дій є по-перше, їх надпредметний і метапредметний характер; по-друге, спрямованість на забезпечення цілісності загальнокультурного, особистісного й пізнавального розвитку і саморозвитку особистості; по-третє, є основою організації й регуляції навчальної діяльності учня та основою для формування ключових компетентностей учнів.
The article deals with the implementation of competence based approach to learning through the universalization of learning activities that pupils must master to the social formation and professionally oriented training. One approach to solving this problem is the creation of an invariant basis of the educational and training process as a system of universal ways of learning activities, that from one side will play a fundamental role in the construction of the education content, and on the other to generalize and systematize the requirements to integrate the results of modern education — key competencies of pupils. To the basic universal blocks such are attributed: general-cultural, personality, general educational, technological, communicative. The characteristic features of universal educational actions are firstly, them super subject and metsubject character; secondly, orientation on providing of integrity of generally cultured, personality and cognitive development and intelligent; thirdly, is basis of organization and adjusting of educational activity of student and basis for forming of pupils key competencies.
Статья посвящена проблеме реализации компетентностного подхода в обучении через универсализацию учебных действий, которыми должны овладеть учащиеся для социального становления и профессионально ориентированной подготовки. Одним из подходов к решению этой проблемы есть создание инвариантной основы образовательного и воспитательного процесса в виде системы универсальных способов учебных действий, которые, с одной стороны, будут играть фундаментализирующую роль в процессе формирования содержания образования, а с другой, — обобщать и систематизировать требования к интегрированному результату современного образования — ключевым компетентностям учащихся. К основным универсальным блокам отнесены такие: общекультурный, личностный, общеучебный, технологический, коммуникативный. Характерными особенностями универсальных учебных действий являются, во-первых, их надпредметный и метапредметний характер; во-вторых, направленность на обеспечение целостности общекультурного, личностного и познавательного развития и саморазвития личности; в-третьих, являются основой организации и регуляции учебной деятельности ученика и основой для формирования их ключевых компетентностей.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106716/1/2013_UMiLSh_07_TSE_i_ORI.pdf
- Трубачева, Світлана Едуардівна and Осадчук, Раїса Іванівна (2013) Universal ways of learning activities of school pupils in the implementation of competency approach Українська мова і література в школі, 7 (109). pp. 48-51.