Record Details

Організація роботи з інформацією у сільській школі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/106592/
 
Title Організація роботи з інформацією у сільській школі
Организация работы с информацией в сельской школе
Organization of information activities in the village schools
 
Creator Шевчук, Л.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто сутність понять «інформація», «інформаційна компетентність», обґрунтовано актуальність формування у сільських школярів умінь роботи з інформацією. Перелічено способи організації роботи з інформацією як у школі, так і в умовах позашкільного навчання. Запропоновано здійснення формування умінь учнів роботи з різними видами інформації епізодично під час індивідуальних занять, консультацій, періодично – уроків інваріантної складової Типового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів, систематично – шляхом впровадження відповідного курсу за вибором, факультативу. В умовах освітнього округу впровадження факультативу може здійснюватися дистанційно під керівництвом педагога опорної школи. Описано форми організації навчальної діяльності учнів, використання яких є доцільним для організації їхньої ефективної роботи з інформацією, специфіку їх поступового впровадження
В статье рассмотрена сущность понятий "информация", "информационная компетентность", обоснована актуальность формирования у сельских школьников умений работы с информацией. Перечислены способы организации работы с информацией как в школе, так и в условиях внешкольной учебы. Предложено осуществление формирования умений учеников работы с разными видами информации эпизодически во время индивидуальных занятий, консультаций, периодически - уроков инвариантной составляющей Типового учебного плана общеобразовательных учебных заведений, систематически - путем внедрения соответствующего курса за выбором, факультатива. В округе внедрение факультатива может осуществляться дистанционно под руководством педагога опорной школы. Описаны формы организации учебной деятельности учащихся, использование которых является целесообразным для организации их эффективной работы с информацией, специфику их постепенного внедрения.
The article reviewed the essence of the concept "information", "information competence", the urgency of information skills formation for village students is ground.
Ways of information activities in the village schools are listed. In particular, it can be specially organized activities for students skills formation: activity with information as at school - in the classroom, a special office (equipped technical facilities, access to the Internet network, etc.), so in after school learning (homework, excursions, work in the library).
Formation of skills to work with textual information are offered to carry out occasionally in individual studies, consultations, periodically - during lessons under invariant component of the curricula in secondary school or systematically - through the introduction of appropriate elective courses, electives. So, formation of information competence of students should be carried out since primary school. (We mean working with textual information). An example is the implementation of the elective courses for students 2-4 (1-4 grades) "Reading. Understanding. Creating." (auth. Shevchuk L.). In the middle and upper classes are appropriate periodic lessons, discussions, debates, press conference, CEC, competition lessons, konsilium lessons and so on.
In terms of educational district elective introduction can be carried out remotely under the guidance of a basic school teacher. However, high school students, if desired, can master the skills to work with textual information through self-education.
We describe organization forms of students learning activities that are used for their effective work with textual information - front work provides collective or individual educational activity of students, group - plays an intermediate role in the transition from working under the guidance of a teacher to the individual activity.
 
Publisher Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/106592/1/Shevchuk_%20Orqansazija%20rob%20s%20inf.pdf
- Шевчук, Л.М. (2015) Organization of information activities in the village schools Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки» (28). pp. 42-45. ISSN 2076-586X