Record Details

Особливості ресурсних уподобань підлітків зі статусно-віковими відмінностями

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11121/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/11121
 
Title Особливості ресурсних уподобань підлітків зі статусно-віковими відмінностями
Features of teenagers with resource preference status and age differences
Особенности ресурсных предпочтений подростков со статусно-возрастными различиями
 
Creator Хоріна, Олена Іванівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description В статті представлено результати емпіричного дослідження ресурсних уподобань 626 респондентів підліткового та юнацького віку. В дослідженні брали участь: молодші і старші підлітки, які є учнями середніх шкіл міста Києва, вихованці колоній для неповнолітніх обох статей, студенти першого курсу вищих навчальних закладів м. Києва. Респонденти умовно були розподілені на 10 підгруп за ознаками статі, віку і приналежності до навчального або виховного закладу.
В якості ресурсних потреб, які задовольняються в міжособових стосунках, розглянуто такі: любов, статус, гроші, інформація, послуги і товари. Використано методику УІР (уподобання інтерперсональних ресурсів) адаптовану версію методики IWIR (Inventory of Wishes for Interpersonal Resources, Foa and Bosman). Пріоритети в отриманні бажаних ресурсів підлітками і юнаками/дівчатами було встановлено на основі аналізу середніх значень ресурсів. Виявлено статистично значущі відмінності в ресурсних уподобаннях.
Ресурс любові виявився однаково важливим для всіх респондентів. Ресурси любові, послуг, грошей і інформації оцінюються респондентами як важливі, а ресурси статусу і товарів отримали нижчі бальні оцінки, як меншою мірою важливі. Статистично значущі відмінності інформації, товарів і послуг виявлено для вихованок колонії старшого підліткового віку (15-16 років). Ресурси статусу і інформації статистично відмінні для вихованок колонії юнацького віку, старших 17 років. А ресурс грошей виявився статистично значущім для школярок старшого підліткового віку і студентів першого курсу ВНЗ обох статей. Всі перераховані значущі відмінності було зафіксовано в порівнянні з вихованцями колонії юнацького віку. Це свідчить про те, що чоловіки, які відбувають покарання у виховній колонії цінують в якості ресурсу тільки любов, інші ресурси є для них менш значущими ніж для представників підгруп.
The article presents the results of empirical research resource preferences 626 respondents adolescence and youthful age. Junior and teens who are high school pupils in Kyiv, pupils colonies for juveniles of both sexes, first-year students of higher educational institutions Kyiv took part in the research. Respondents were divided into 10 subgroups of by sex, age and belonging to the the academic or colonies institution.
Love, status, money, information, services, products examined as resources studied interpersonal relationships. The Methods of preferences interpersonal resources (PIR) is adapted version of IWIR (Inventory of Wishes for Interpersonal Resources, by Foa and Bosman). Analysis of the average values of resources made it possible to define the importance of their respondents. Statistically significant differences of resource preferences were identified.
Resources love, services, money and information have been evaluated by respondents with higher scores. Resources and status of goods received lower values, were less important.
Love has no statistically significant differences among the respondents of all subgroups. Among other resources statistically significant differences were determined.
Statistically significant differences of resources information, goods and services resources were identified in colony adolescents (15-16 years). Status and information resources were identified in colony adolescents, older than 17 years. The resource of money was statistically significant for schoolgirls teens and first-year students of universities of both sexes. All of these significant differences were recorded in comparison with men colony adolescence. Men appreciate as a resource only love. Other resources were less important for them psychologically than the other two subgroups.
В настоящей статье представлены результаты исследования 626 подростков, юношей/ девушек в отношении ресурсов, получаемых в межличностных отношениях. В исследовании приняли участие: младшие и старшие подростки, ученики общеобразовательных школ Киева, воспитанники колоний для несовершеннолетних, студенты первого курса высших учебных заведений столицы Украины. Респонденты были условно разделены на 10 подгрупп по признакам пола, возраста и принадлежности к учебному заведению либо колонии.
Любовь, статус, деньги, информация, услуги, товари рассмотрены, как исследуемые ресурсы межличностных отношений. Методика предпочтения интерперсональных ресурсов (ПИР) является адаптированной версией опросника IWIR (Inventory of Wishes for Interpersonal Resources, авторы Foa and Bosman). Важность вышеуказанных ресурсов для подростков определена при помощи анализа средних значений каждого ресурса. Удалось определить статистически значимые различия ресурсных предпочтений.
Ресурсы любви, услуг, денег и информации были оценены респондентами как важные, а ресурсы статуса и товаров получили более низкие значения, т.е. оказались менее важными.
Любовь не имеет статистических значимых различий среди респондентов всех подгрупп. А среди остальных ресурсов статистически значимые отличия были определены.
Статистически значимые различия таких ресурсов, как: информация, товары и услуги выявлены у воспитанниц колонии старшего подросткового возраста (15-16 лет). Ресурсы статуса и информации имеют статистически значимые отличия у воспитанниц колонии юношеского возраста, старше 17 лет. А ресурс денег оказался статистически значимым для школьниц старшего подросткового возраста и студентов первого курса вузов обоих полов. Все перечисленные значимые различия были зафиксированы в сравнении с воспитанниками колонии юношеского возраста. Это свидетельствует о том, что мужчины, которые отбывают наказание в исправительной колонии ценят в качестве ресурса только любовь, другие ресурсы для них психологически менее значимы, чем для представителей других подгрупп.
 
Publisher Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
 
Date 2015
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11121/1/%D0%A5%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%B0%20%D0%9E_%D0%86_%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96_%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%83%D1%80%D1%81%D0%BD%D0%B8%D1%85_%D1%83%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D0%B0%D0%BD%D1%8C_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BA%D1%96%D0%B2_%D0%B7%D1%96_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%81%D0%BD%D0%BE_%D0%B2%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%B8_%D1%80%D0%B5%D0%B4_%D0%B4%D0%BB%D1%8F_%D1%96%D0%BD%D0%B5%D1%82_%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%83%D1%80%D1%81%D1%96%D0%B2.pdf
- Хоріна, Олена Іванівна (2015) Features of teenagers with resource preference status and age differences Психологічні перспективи (25). pp. 256-268. ISSN 2227-1376