Психолого-педагогічні умови активізації самовдосконалення особистості
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/10978/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10978 |
|
Title |
Психолого-педагогічні умови активізації самовдосконалення особистості
Psychological and pedagogical condition of person’s self-perfection activation Психолого-педагогические условия активизации самосовершенствования личности |
|
Creator |
Яблонська, Тетяна Миколаївна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
303 Methods of the social sciences 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education |
|
Description |
У статті проаналізовано сутність феномену самовдосконалення особистості. Самовдосконалення розглядається як процес свідомого, керованого самою особистістю розвитку, в якому в суб’єктивних цілях та інтересах самої особистості цілеспрямовано формуються й розвиваються її якості та здібності. Проаналізовано складові процесу самовдосконалення. Обґрунтовано психолого-педагогічні умови активізації самовдосконалення особистості в підлітковому та юнацькому віці, зокрема провідний розвиток моральної сфери особистості; формування цінності самовдосконалення; розвиток самоусвідомлення; активізація творчої діяльності учнів; пріоритет активних методів навчання.
It is analyzed in this article phenomenon’s essence of person’s self-perfection. Self-perfection is considered such a process of conscious, which was controlled by person, purposefully are forming and developing his qualities and abilities. The essential features of self-perfection are its active character, purposefulness and sequence of evolution. It are analyzed requirement’s signs in self-perfection; is ascertained that shock to self-perfection is person’s awareness the divergences between perfect and real Ego. It is analyzed the process’s components of self-perfection: self-knowledge, self-assessment, self-planning, self-training and self-education. Empirically is discovered clear age dynamics of topicality’s growth of self-perfection problem in youthful age, and simultaneously incomplete pupils’/students’ understanding its essence and function, limited arsenal of available self-perfection tools to them. It is grounded psychological and pedagogical conditions of person’s self-perfection activation in teenage and youthful age, separately leading development of person’s moral sphere, forming value of self-perfection; development of students’ self-awareness, activation of their creative activity; priority of active teaching methods. В статье проанализирована сущность феномена самосовершенствования личности. Самосовершенствование рассматривается как процесс сознательного, управляемого самой личностью развития, в котором в субъективных целях и интересах самой личности целенаправленно формируются и развиваются ее качества и способности. Проанализированы составляющие процесса самосовершенствования. Обоснованы психолого-педагогические условия активизации самосовершенствования личности в подростковом и юношеском возрасте, в частности ведущее развитие моральной сферы личности; формирование ценности самосовершенствования; развитие самоосознавания, активизация творческой деятельности учащихся; приоритет активных методов обучения. |
|
Publisher |
ДП „Інформаційно-аналітичне агентство”
|
|
Date |
2015-04-08
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/10978/1/Yablonska_stattya_2014.pdf
- Яблонська, Тетяна Миколаївна (2015) Psychological and pedagogical condition of person’s self-perfection activation Актуальні проблеми психології (27). pp. 712-721. ISSN 2072-4772 |
|