Проблематизация мифологического сознания в практике преподавания психологии в вузе: разработка фрагмента лекционного занятия
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/10465/
http://mosi.ru/ru/conf/articles/problematizaciya-mifologicheskogo-soznaniya-v-praktike-prepodavaniya-psihologii-v-vuze 10.5072/lib.iitta.gov.ua/10465 |
|
Title |
Проблематизация мифологического сознания в практике преподавания психологии в вузе: разработка фрагмента лекционного занятия
Проблематизація міфологічної свідомості у практиці викладання психології у внз: розробка фрагмента лекційного заняття Problematizing mythological consciousness applied to psychology teaching in a high school: working out of a lecture’s fragment |
|
Creator |
Гуцол, С.Ю.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
В статье раскрываются методологические и методические аспекты проблематизации понятий «миф» и «мифологическое сознание» в практике преподавания психологии в вузе. Углублено и расширено понимание мифа как наиболее древней и устойчивой формы организации и трансляции социокультурного опыта и механизма регуляции человеческого поведения, актуальных для любого типа культуры. Показано, что в основе мифологической формы организации индивидуального и группового опыта лежит непосредственный, «чувственно-рефлексивный», созерцательный продуктивный способ миропостижения.
У статті розкриваються методологічні та методичні аспекти проблематизації понять «міф» і «міфологічна свідомість» у практиці викладання психології у внз. Поглиблено і розширено розуміння міфу як найбільш древньої і стійкої форми організації і трансляції соціокультурного досвіду і механізму регуляції людської поведінки, актуальних для будь-якого типу культури. Показано, що в основі міфологічної форми організації індивідуального і групового досвіду лежить безпосередній, «чуттєво-рефлексивний», споглядальний продуктивний спосіб світоосягнення. The article describes the methodological and methodical The article describes the methodological and methodical aspects of problematizing of the "myth" and "mythological consciousness" concepts applied to psychology teaching in a high school. The author deepened and broadened the understanding of myth as an oldest and most stable form of organization and transmission of socio-cultural experience, as a mechanism of regulation of human behavior, which are relevant to all types of culture. It is shown that a direct, "sensually reflective", contemplative, productive way of world discernment is a foundation for mythological form of organization of individual and collective experience. |
|
Publisher |
АНО ВПО "Межрегиональный открытый социальный институт"
|
|
Date |
2013-12-18
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Rights |
cc_by_nc_nd
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/10465/1/gutsol_S.Yu_Yoshkar-Ola_2013.pdf
- Гуцол, С.Ю. (2013) Problematizing mythological consciousness applied to psychology teaching in a high school: working out of a lecture’s fragment IV Международная научно-практическая конференция на основе интернет-форума «Психологическое сопровождение образования: теория и практика». 18.12.2013. |
|