Проблематизация мифа как смыслообразующего феномена образовательного дискурса
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/10463/
http://mosi.ru/ru/conf/articles/problematizaciya-mifa-kak-smysloobrazuyushchego-fenomena-obrazovatelnogo-diskursa 10.5072/lib.iitta.gov.ua/10463 |
|
Title |
Проблематизация мифа как смыслообразующего феномена образовательного дискурса
Проблематизація міфу як змістостворюючого феномена освітнього дискурсу Problematizing mythological consciousness applied to psychology teaching in a high school: working out of a lecture’s fragment |
|
Creator |
Гуцол, С.Ю.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
Статья посвящена исследованию культуротворческих ресурсов мифа в образовательном дискурсе. Охарактеризованы экзистенциональные контуры образования как мифопорождающего контекста культуры. В рамках ремифологизационного подхода проанализированы мифологические основания процессов смыслообразования в образовательном пространстве. Обозначена тенденция структурных трансформаций мифа (его «превращений», опрощений) в образовательном дискурсе. Выделены специфические мифологические черты образования в современной социокультурной ситуации.
Стаття присвячена дослідженню культуротворчих ресурсів міфу в освітньому дискурсі. Схарактеризовано екзистенційні контури освіти як міфотворних контекстів культури. В рамках реміфологізаційного підходу проаналізовані міфологічні підстави процесів смислоутворення в освітньому просторі. Позначена тенденція структурних трансформацій міфу (його «перетворень», спрощення) в освітньому дискурсі. Виділено специфічні міфологічні риси освіти в сучасній соціокультурній ситуації. The article describes the methodological and methodical The article concerns culture-building resources of myth in educational discourse. Existential contours of education as a myth-building context of culture are described. Mythological foundation of sense-building processes in educational space is analyzed from the point of view of re-mythologizing approach. A trend of myth structural transformations (its "conversions" and simplifications) in educational discourse is highlighted. The author indicated the specific mythological features of education in contemporary sociocultural situation. |
|
Publisher |
АНО ВПО "Межрегиональный открытый социальный институт"
|
|
Date |
2014-12-24
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/10463/1/gutsol_S.Yu_Yoshkar-Ola_2014.pdf
- Гуцол, С.Ю. (2014) Problematizing mythological consciousness applied to psychology teaching in a high school: working out of a lecture’s fragment V Международная научно-практическая конференция на основе интернет-форума «Психологическое сопровождение образования: теория и практика», 24-26 дек. 2014. |
|