Самоосвіта вчителів у сучасному загальноосвітньому навчальному закладі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/10195/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10195 |
|
Title |
Самоосвіта вчителів у сучасному загальноосвітньому навчальному закладі
Self-education of teachers in modern general educational institution |
|
Creator |
Тесленко, Валентин Вікторович
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education 374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
У статті здійснено аналіз організації самоосвіти вчителів у загальноосвітньому навчальному закладі. Розкрито сутність поняття самоосвіти вчителя, його актуальність, значимість і характерні особливості. Головна мета організації розглянутого системного процесу полягає у створенні необхідних умов для саморозвитку педагогічних працівників, придбанні ними необхідних сучасних предметних, методичних, психолого-педагогічних, культурних знань і умінь, які оновлюються протягом всієї вчительської діяльності. Підкреслена особлива важливість особистісно-орієнтованого підходу, здійснення ефективного науково-методичного супроводу та створення позитивної розвиваючої самообразовательной середовища в навчальному закладі. Наприкінці роботи зроблені відповідні висновки The article presents the analysis of the organization of self-education of teachers in secondary schools. The essence of the term of self-education of teacher, its relevance, importance and characteristics are given. The main purpose of the organization of system process which is under consideration is to create the necessary conditions for effective personal development of teachers, to get the necessary modern subject, methodological, psychological, educational, cultural knowledge and skills, which are updated throughout the teaching activities. The particular importance of a person-centered approach, of effective scientific and methodological support and creation of positive developing self-educational environment in secondary school is outlined. At the end of article the respective conclusions are made. В статье осуществлен анализ организации самообразования учителей в общеобразовательном учебном заведении. Раскрыта сущность понятия самообразования учителя, его актуальность, значимость и характерные особенности. Главная цель организации рассматриваемого системного процесса состоит в создании необходимых условий для дейст- венного саморазвития педагогических работников, приобретении ими необходимых современных предметных, методи- ческих, психолого-педагогических, культурных знаний и умений, которые обновляются на протяжении всей учительской деятельности. Подчеркнута особая важность личностно-ориентированного подхода, осуществления эффективного научно-методического сопровождения и создания положительной развивающей самообразовательной среды в учебном заведении. В конце работы сделаны соответствующие выводы. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2014-05
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/10195/1/%D0%A2%D0%B5%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_05-2014.pdf
- Тесленко, Валентин Вікторович (2014) Self-education of teachers in modern general educational institution Освіта та розвиток обдарованої особистості, 5 (24). pp. 5-10. ISSN 2309 ‑3935 |
|