Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін: гуманістично-цінніссний підхід
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/10023/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/10023 |
|
Title |
Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін: гуманістично-цінніссний підхід
Humanistic value-based approach to the psichological training of heads of the educational organizations in activities in terms of changes |
|
Creator |
Бондарчук, О.І.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
314/316 Society 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статі висвітлено сутність і специфіку психологічної підготовки керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін. Обґрунтовано гуманістично-ціннісний підхід до психологічної підготовки керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін, висвітлено соціально-психологічні засоби його впровадження в умовах післядипломної освіти.
In the article are shown the content of the psychological training of managers of educational institutions to work in terms of changes with regard to their specific characteristics (presence of solid professional knowledge, more or less comfortable on the stage of preliminary training, managerial experience, which may not coincide with the proposed theoretical knowledge, a high level of anxiety, complex «threat credibility», signs of «emotional burnout» in a fairly large part of managers, system of meanings, values, evaluation criteria, which often differs certain inertia, limited ability to change, etc.) The possibility of psychological training of managers of educational institutions to work in terms of changes based on humanistic values approach, which involves the construction of psychological training’ content based on partnership, joint venture; awareness and consideration in the preparation of value attitude of students towards reality, other individual psychological characteristics and indicators of personal development; creating conditions for self (self-knowledge, self-awareness, self-regulation, self-improvement, etc.) development of psychological readiness for the relevant activities. The social and psychological means introducing humanistic value approach in terms of postgraduate education, based on J. Н. Duckitt’s а dual-process motivational model of ideology, politics, and prejudice are highlights. |
|
Publisher |
Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/10023/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%B3%D1%96%D0%B2.pdf
- Бондарчук, О.І. (2015) Humanistic value-based approach to the psichological training of heads of the educational organizations in activities in terms of changes Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. – Т. 1., Вип. 121. pp. 38-43. |
|