Педагогічна антропологія – рушій еволюції вітчизняних педагогічно-експериментальних досліджень (ост. третина XIX - початок ХХ ст.)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/9817/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9404 |
|
Title |
Педагогічна антропологія – рушій еволюції вітчизняних педагогічно-експериментальних досліджень (ост. третина XIX - початок ХХ ст.)
Педагогическая антропология – двигатель эволюции отечественных педагогическо-экспериментальных исследований (посл. треть XIX - начало ХХ в.) Pedagogical anthropology as the engine of evolution of domestic pedagogical and experimental studies (last third of the XIX - early XX century.) |
|
Creator |
Дічек, Наталія Петрівна
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 93/94 History |
|
Description |
У статті розкрито зв'язок між теоретично проголошуваними вимогами всебічного вивчення дитини і конкретно-науковою їх реалізацією засобами експериментальних досліджень, що проводилися на початковому етапі розвитку вітчизняної педагогічної антропології; проаналізовано основні складники наукових спадщин І.Сукорського та О.Лазурського; наголошено на необхідності реконструкції і відтворення дійсної картини розвитку національної історії педагогіки.
В статье раскрыта связь между теоретически провозглашаемыми требованиями всестороннего изучения ребенка и конкретно - научной их реализацией средствами экспериментальных исследований, проводившихся на начальном этапе развития отечественной педагогической антропологии; проанализированы основные составляющие научных наследств И.Сукорського и О.Лазурського; отмечена необходимость реконструкции и воссоздания истинной картины развития национальной истории педагогики. The article deals with the relationship between theory proclaimed the requirements of a comprehensive study of the child and the specific means of implementation of scientific experimental research conducted at the initial stage of the national educational anthropology; analyzes the main components of scientific heritage and I.Sukorskoho O.Lazurskoho; stressed the need for reconstruction and reproduction true picture of the national history of pedagogy. |
|
Publisher |
"Едельвейс"
|
|
Date |
2012
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/9817/1/%D0%9D.%D0%9F.%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA%202012.1-2.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2012) Pedagogical anthropology as the engine of evolution of domestic pedagogical and experimental studies (last third of the XIX - early XX century.) Continuing professional education: Theory and Practice. Part 4. History of lifelong learning, 1 (2). pp. 88-99. ISSN 1609-8595 |
|