Лінгводидактичні засади навчання синтаксису й пунктуації української мови учнів 8-9 класів в умовах оновленої освітньої парадигми
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/9427/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9427 |
|
Title |
Лінгводидактичні засади навчання синтаксису й пунктуації української мови учнів 8-9 класів в умовах оновленої освітньої парадигми
Linguodidactic principles of learning syntax and punctuation Ukrainian language students of 8-9 grades in terms of updated educational paradigm |
|
Creator |
Сидоренко, В.В.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology 81 Linguistics and languages |
|
Description |
Стаття присвячена розробленню теоретико-методологічних засад навчання синтаксису й пунктуації української мови учнів 8-9 класів відповідно до інноваційних суспільних та освітніх викликів. Описано етапи навчання синтаксису й пунктуації української мови в загальноосвітній середній школі. Схарактеризовано інноваційні підходи до формування синтаксичної й пунктуаційної компетентностей учнів 8-9 класів. Конкретизовано лінгводидактичні принципи, форми і прийоми навчання українського синтаксису й пунктуації на засадах компетентнісного, особистісно зорієнтованого і діяльнісного підходів. Уточнено зміст понять «синтаксична компетентність», «пунктуаційна компетентність».
The article is devoted to development of theoretical and methodological foundations of learning syntax and punctuation Ukrainian language students’ grade 8-9 according to innovative social and educational challenges. We describe the stages of learning syntax and punctuation Ukrainian language at secondary school. Author determined innovative approaches to the formation of syntactic and punctuation competencies students grades 8-9. Concretized linguodidactic principles, forms and methods of teaching syntax and punctuation Ukrainian on the basis of competence, individually oriented and activity approaches. Specifies the meaning of «syntactic competence», «punctuation competence». |
|
Publisher |
Інститут педагогіки
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/9427/1/%D0%86%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.%20%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%81%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%83-%D0%A1%D0%B8%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Сидоренко, В.В. (2015) Linguodidactic principles of learning syntax and punctuation Ukrainian language students of 8-9 grades in terms of updated educational paradigm Українська мова і література в школі, 1 (153). pp. 7-19. |
|