Шкільна бібліотека у структурі навчально-виховного процесу як історико-педагогічна проблема
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/9161/
http://www.library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/50/34.pdf 10.5072/lib.iitta.gov.ua/9161 |
|
Title |
Шкільна бібліотека у структурі навчально-виховного процесу як історико-педагогічна проблема
Школьная библиотека в структуре учебно-воспитательного процесса как историко-педагогическая проблема School library in the structure of the educational process as a historical and pedagogical problem |
|
Creator |
Покусова, Олена Сергіївна
|
|
Subject |
02 Бібліотечна справа
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Охарактеризовано категорійно-понятійний апарат дослідження розвитку шкільних бібліотек в Україні. Розглянуто різні підходи вітчизняних і зарубіжних учених, педагогів до визначення терміна «бібліотека», «шкільна бібліотека», «бібліотека загальноосвітнього закладу» та сформульовано авторське тлумачення поняття «шкільна бібліотека». Визначено роль бібліотек в організації навчально-виховного процесу загальноосвітніх навчальних закладів, висвітлено форми й методи роботи шкільних книгозбірень. Також окреслено перспективи подальших досліджень діяльності бібліотек навчальних закладів в Україні (другої половини ХІХ ст. – 20-х років ХХ ст.).
Охарактеризованы категориально-понятийный аппарат исследования развития школьных библиотек в Украине. Рассмотрены различные подходы отечественных и зарубежных ученых, педагогов к определению термина «библиотека», «школьная библиотека», «библиотека общеобразовательного учреждения» и сформулировано авторское толкование понятия «школьная библиотека». Определена роль библиотек в организации учебно-воспитательного процесса общеобразовательных учебных заведений, освещены формы и методы работы школьных библиотек. Также определены перспективы дальнейших исследований деятельности библиотек учебных заведений в Украине (второй половины XIX в. – 20-х годов ХХ в.). The characteristic of Categories, conceptual framework of the study of the development of school libraries in Ukraine. The different approaches of domestic and foreign scholars, teachers to the definition of «library», «school library», «library comprehensive institution» and gives the authors' interpretation of the term «school library». The role of libraries in the educational process in secondary schools, covers the forms and methods of work of school libraries. Also outlines the prospects for further research libraries of educational institutions in Ukraine (the second half of the nineteenth century – 20-ies of XX century). |
|
Publisher |
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/9161/1/34.pdf
- Покусова, Олена Сергіївна (2014) School library in the structure of the educational process as a historical and pedagogical problem Психолого - педагогічні проблеми сільської школи (50). pp. 217-225. |
|