Визначення групової системи переваг учасників навчально-виховного процесу за допомогою медіани Кемені
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/9017/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9017 |
|
Title |
Визначення групової системи переваг учасників навчально-виховного процесу за допомогою медіани Кемені
A group system of benefits determination of training and educational process participants through the Kemeny’s median |
|
Creator |
Камишин, Володимир Вікторович
|
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Уперше в практиці досліджень в дидактиці застосовано медіану Кемени, що вирішує задачу непараметричної оптимізації в мінімізації відхилень думок окремих експертів-студентів щодо значущості характерних рис недисциплінованості. Отримано емпіричне значення медіани має незвичайно високу міру збігу (значення коефіцієнта рангової кореляції Спирмена майже ідеальне: RS=0,9984) з погодженою (коефіцієнт конкордации по Кендаллу W=0,7988 статистично достовірний на рівні значущості α=0,2%) груповою системою переваг, побудованою за допомогою стратегій підсумовування і усереднювання рангів.
Впервые в практике исследований в дидактике применена медиана Кемени, решающая задачу непараметрической оптимизации в минимизации отклонений мнений отдельных экспертов – студентов о значимости характерных черт недисциплинированности. Получено эмпирическое значение медианы имеет необыкновенно высокую степень совпадения (значение коэффициента ранговой корреляции Спирмена почти идеальное: RS=0,9984) с согласованной (коэффициент конкордации по Кендаллу W=0,7988 статистически достоверен на уровне значимости α=0,2%) групповой системой предпочтений, построенной с помощью стратегий суммирования и усреднения рангов. Kemeny’s median is applied for the first time in the practice of research in didactics. It solves the problem of nonparametric optimization in minimization the deviations from all-group opinion of individual expert-students’ opinions on the importance of indiscipline characteristics. The resulting empirical median value has extremely high degree of coincidence (the Spearman rank correlation coefficient is almost perfect: RS=0,9984) with a consistent (a concordance coefficient by Kendall W=0,7988 is statistically reliable at the level of significance α=0,2%) with the group system of preferences, built through the strategy of summation and ranks averaging. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/9017/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D1%88%D0%B8%D0%BD_03-2014.pdf
- Камишин, Володимир Вікторович (2014) A group system of benefits determination of training and educational process participants through the Kemeny’s median Education and Development of Gifted personality, 3 (22). pp. 55-60. ISSN 2309-3935 |
|