Формування абсолютної шкали кваліметрії рівнів навчальних досягнень з урахуванням складності тестових завдань
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/9007/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9007 |
|
Title |
Формування абсолютної шкали кваліметрії рівнів навчальних досягнень з урахуванням складності тестових завдань
The formation of absolute scale levels qualimetry of educational achievements with regard to the complexity of test tasks |
|
Creator |
Камишин, Володимир Вікторович
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Впровадження об'єктивного тестового контролю в освітніх установах усіх рівнів акредитації у тому числі під час незалежного зовнішнього оцінювання знань випускників шкіл, збільшує актуальність формування абсолютних 100-бальних і 200-бальних шкал. Спираючись на розподіл значень індексу дискриминативности завдань тесту, запропоновано процедуру встановлення його перцептивно-продуктивних, репродуктивних, конструктивно-варіативних і творчих складових, кожна з яких має відповідний коефіцієнт значущості. І оскільки кожне питання може розглядатися як окремий показник ефективності, то агрегована оцінка визначається за допомогою аддитивної функції.
Внедрение объективного тестового контроля в образовательных учреждениях всех уровней аккредитации, в том числе во время независимого внешнего оценивания знаний выпускников школ, увеличивает актуальность формирования абсолютных 100-бальной и 200-бальной шкал. Опираясь на распределение значений индекса дискриминативности заданий теста, предложена процедура установления его перцептивно-продуктивных, репродуктивных, конструктивно-вариативных и творческих составляющих, каждая из которых имеет соответствующий коэффициент значимости. И поскольку каждый вопрос может рассматриваться как отдельный показатель эффективности, то агрегированная оценка определяется с помощью аддитивной функции. Implementation of objective test monitoring in educational institutions of all accreditation levels including during independent external estimation of graduates knowledge of schools, increases the formation urgency of absolute 100 balls and 200 balls scales. Based on the distribution of values of the determination`s index tests, a procedure to establish its perceptually-productive, reproductive, structurally variable and creative components, each of which with the help of the method of setting priorities matched up with the significance coefficient (desirability). Because each question of the test will be considered as separate performance indicator, aggregated score shall be determined by the usual additive functions. Because each question of the test will be considered as separate performance indicator, aggregated score shall be determined by the usual additive functions. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2014-02
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/9007/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D1%88%D0%B8%D0%BD_02-2014.pdf
- Камишин, Володимир Вікторович (2014) The formation of absolute scale levels qualimetry of educational achievements with regard to the complexity of test tasks Education and Development of Gifted personality, 2 (21). pp. 54-58. ISSN 2309-3935 |
|