Загальнонаукові підходи до організації навчального процесу у вищій школі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/8592/
http://tme.umo.edu.ua/docs/16/3.pdf 10.5072/lib.iitta.gov.ua/8592 |
|
Title |
Загальнонаукові підходи до організації навчального процесу у вищій школі
Общенаучные подходы к организации учебного процесса в высшей школе Scientific approacches to organization of educational process in higher education |
|
Creator |
Драч, І.І.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті обґрунтовано використання сукупності загальнонаукових підходів до організації навчального процесу у вищих навчальних закладах, основними серед яких виокремлено людиноцентричний, системний та компетентнісний. Проаналізовано сутність визначених підходів та розкрито їх особливості при здійсненні професійної підготовки майбутніх фахівців. Розкрито сутність філософії людиноцентризму у сучасних дослідженнях та розглянуто особливості організації навчального процесу з позиції людиноцентризму. Обгрунтованоактуальність застосування системного підходу як загальнонаукової основи управління професійною підготовкою майбутніх фахівців, розкрито особливості використання загальних ідей системного підходу до організації навчального процесу. Зроблено висновок щодо необхідності врахування при організації навчального процесу основних положень компетентнісного підходу. В статье обосновано использование совокупности общенаучных подходов к организации учебного процесса в высших учебных заведениях, основными из которых выделены человекоцентрический, системный и компетентностный. Проанализирована сущность данных подходов и раскрыто их особенности при осуществлении профессиональной подготовки будущих специалистов. Раскрыта сущность философии человекоцентризма в современных исследованиях и рассмотрены особенности организации учебного процесса с позиции человекоцентризма. Обоснована актуальность применения системного подхода как общенаучной основы управления профессиональной подготовкой будущих специалистов, раскрыты особенности использования общих идей системного подхода к организации учебного процесса. Сделан вывод о необходимости учета при организации учебного процесса основных положений компетентностного подхода. In the article the use of combined general scientific approaches to the organization of the educational process in higher education, the main ones are highlighted humanocentric, systemic and competence. Analyzed the essence of these approaches and their features disclosed in the implementation of training future specialists. The essence of philosophy chelovekotsentrizma in modern studies and describes the features of the educational process from the perspective of chelovekotsentrizma. The urgency of the application of the system approach as a general scientific bases of management training of future specialists, revealed features of the use of the general ideas of the system approach to the organization of the educational process. It is concluded that the need to consider the organization of the educational process the main provisions of the competence approach. |
|
Publisher |
Університет менеджменту освіти Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/8592/1/3.pdf
- Драч, І.І. (2014) Scientific approacches to organization of educational process in higher education Theory and methods of educational management, 3 (14). |
|