Record Details

Система DSpace як засіб активізації науково-дослідної роботи майбутніх учителів інформатики (Автореферат-Кандитатська)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8573/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8526
 
Title Система DSpace як засіб активізації науково-дослідної роботи майбутніх учителів інформатики (Автореферат-Кандитатська)
Система DSpace как средство активизации научно-исследовательской работы будущих учителей информатики
The Dspace System as a Means of Intensification of Scientific and Research Work of Future Informatics Teachers
 
Creator Олексюк, О.Р.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті. Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України.
У дисертації досліджується проблема активізації науково-дослідної роботи майбутніх учителів інформатики засобами електронних науково-освітніх бібліотек. Уточнюється психолого-педагогічна сутність понять «активізація», «науково-дослідна робота студента». Подається результат аналізу та критерії добору програмного забезпечення для розгортання інституційного репозитарію навчального закладу. Теоретично обґрунтовано та розроблено модель активізації науково-дослідної роботи майбутніх учителів інформатики у процесі роботи з інституційним репозитарієм, основу якої складають чотири взаємопов’язані компоненти: мотиваційно-ціннісний, організаційно-змістовний організаційно-діяльнісний, оцінювально-результативний компонент. Вказані компоненти відображають специфіку науково-дослідної роботи майбутніх учителів інформатики, відповідно до них розроблені критерії та показники для визначення активізації.
Експериментальне впровадження результатів дослідження показало, що використання інституційного репозитарію навчальному процесі на основі розробленої методики сприяє активізації науково-дослідної роботи студентів.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.10 – информационно-коммуникационные технологии в образовании. Институт информационных технологий и средств обучения НАПН Украины. Киев, 2014.
В диссертации исследуется проблема активизации научно-исследовательской работы будущих учителей информатики средствами электронных научно-образовательных библиотек. Актуальность проблемы обусловлена следующими противоречиями: между достижениями в области ИКТ и их применением в качестве средств организации научно-исследовательской работы будущих учителей; между растущим объемом научных, учебных, методических материалов в области педагогических наук и возможностями использования системы DSpace для их надежного хранения, публикации, интеграции в мировое информационное пространство; между целесообразностью использования открытых систем электронных библиотек для активизации научно-исследовательской работы и отсутствием научно обоснованных методик применения их в подготовке специалиста.
The dissertation for the degree of candidate of pedagogical sciences, speciality 13.00.10 – information-communication technologies in education. Institute of Informational Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine. Kyiv, 2014.
The dissertation is dedicated to the research of a problem related to the intensification of scientific and research work of future informatics teachers on the basis of means of electronic scientific and educational libraries. The author specifies the psychological and pedagogical sense of concepts “intensification” and “scientific and research work of a student”. The dissertation contains a research result and selection criteria of software for the development of an institutional repository of an educational establishment. The author theoretically substantiated and developed a model of the DSpace system application for the intensification of scientific and research work of future informatics teachers, which consists of four interrelated components: motivational and value-based, organizational and meaningful, organizational and active, and estimative and effective ones. The mentioned components disclose the specificity of scientific and research work of future informatics teachers. Having taken them into consideration, the author developed criteria and figures for the intensification determination.
The experimental implementation of the research results indicated that the application of the institutional repository in the educational process on the basis of the developed instrument conduced to the intensification of scientific and research work of students.
 
Date 2015-02-07
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8573/1/aref.pdf
- Олексюк, О.Р. (2015) The Dspace System as a Means of Intensification of Scientific and Research Work of Future Informatics Teachers Dissertation candidate2 thesis, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання.