Референтні відносини у розвитку обдарованої особистості
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/8528/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8519 |
|
Title |
Референтні відносини у розвитку обдарованої особистості
|
|
Creator |
Музика, О. Л.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Розвиток здібностей та обдарованості відбувається у взаємодії з референтними людьми. Реальні й віртуальні групи й особи, з оцінками яких обдарована особистість звіряє рівень розвитку власних здібностей і напрямки особистісного розвитку, складають систему відносин референтності. У дошкільному віці референтні відносини розвиваються у наслідувальній діяльності, в якій формується певний діапазон умінь дітей. Дослідження показали, що у розвитку здібностей для дошкільників основними референтними особами є дорослі. Що ж стосується розвитку творчих здібностей, в основі яких лежить свідоме використання інвенцій, то основними референтами для дітей є інші діти. У молодшому шкільному віці розвиток здібностей пов'язаний з оволодінням узагальненими способами розумових дій у ситуації співробітництва. Ресурс розвитку вбачається у подоланні певної розщепленості референтної оцінки, коли школярі звіряють виконання навчальних завдань з однокласниками, а особистісне визнання отримують від батьків і членів родини. Для підліткового віку характерна конкуренція за визнання в системі референтних відносин. Спрямованість на розвиток здібностей та обдарованості закріплюється в тих випадках, коли підліток усвідомлює досягнення у певній діяльності як свою перевагу у боротьбі за визнання. Роль специфічного, креативно збагаченого середовища вкрай важлива у цьому віці. У юнацькому віці, коли цінності обдарованої особистості часто переростають цінності контактних груп, на перший план виходять цінності груп вищого рівня. Знайомство з біографіями видатних людей, періодичне спілкування з тими, хто досяг успіху в обраній галузі, дозволяє обдарованим юнакам підтримувати мотивацію саморозвитку. Якщо ж з допомогою віртуальних референтних стосунків це не вдається, то відбувається втрата обдарованості і людина під впливом нормативного тиску і групових санкцій повертається до регуляційної схеми розвитку пересічної особистості. На всіх вікових етапах розвитку обдарованості в освітньому середовищі необхідна ціннісна підтримка референтних осіб. Важливо, щоб вона стосувалася не тільки загального особистісного схвалення, а й рефлексії та поцінування тих дій, операцій, особистісних якостей, завдяки яким забезпечується висока продуктивність творчої діяльності й спрямованість на розвиток здібностей та обдарованості. |
|
Publisher |
Імекс-ЛТД
|
|
Contributor |
Семенова, Р. О.
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/8528/1/Muzyka_O_L_RVROO_IP.pdf
Музика, О. Л. (2014) Референтні відносини у розвитку обдарованої особистості Імекс-ЛТД, м.Київ, м.Кіровоград, Україна. ISBN 978-966-189-338-1 |
|